Har köpt en mobiltelefon till enskild firma. Kan jag bokföra den helt och hållet i företaget trots att den även används privat? Om inte, hur gör jag? Samma med mobilabonnemang, hur bokför man för att använda det både i företaget och privat? Mobilabonnemanget finns redan sedan innan företaget startades, går det att bara börja bokföra fakturorna för att ta in kostnaden i företaget?
Hej Josanna
Nu är jag ingen expert på detta men jag fick från början lära mig att en mobiltelefon som användes privat ÄR privat oavsett om den användes i tjänsten då och då. På den tiden hanterade jag tjänstesamtalen via en ”Samlingsreseräkning” vilket naturligtvis var väldigt administrativt betungande – varje enskilt samtal måste ju i princip redovisas.
Men nu kan det vara annat som gäller – så därför vill jag hänga med på den här tråden – så kanske jag får lära mig något nytt.
Jag tror mig dock ha förstått att det numera kan finnas en viss flexibilitet hos skattemyndigheten av typ max privata samtal under en viss tidsperiod – men det skulle vara intressant att få veta vilken tillämpning som är acceptabel. Det är ju bökigt att släpa omkring på två telefoner.
Mvh Roffe
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.