Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av presentkort

Hej,

 

Jag har köpt in presentkort som lottas ut bland deltagarna på ett event som vi håller för en kund. Kunden betalar sedan för presentkortet tillsammans med allt annat efter eventet. Hur bokför jag inköpet av presentkortet samt hur fakturerar jag min kund för det? Har förstått att det inte är någon moms på presentkort utan att det först är när presentkortet används som moms dras.

 

Stort tack på förhand.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

Tänker mig att du kan bokföra detta i debet på ett inköpskonto som saknar momskod/momsrapportkod t.ex. konto 4010 och motkontera i kredit på ditt företagskonto. Precis som du säger så tas momsen upp först när presentkortet används och du ska inte ta upp någon moms. 

 

Har du följdfrågor är du alltid välkommen att höra av dig!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tinna,

Då vet jag hur jag bokför själv inköpet av presentkort. Hur gör jag sedan när jag fakturerar min kund? Sätter jag Varor 0% moms som artikelkontering? 

 

Presentkorten som vi har köpt in är från en restaurang, så den slutgiltiga momsen när presentkortet väl används ska vara 12%.

 

Stor tack för hjälpen! 

Hej! 

Härligt att höra. Ja, du använder varor 0% i artikelkonteringen och momsen på 12% redovisas av restaurangen när presentkortet används. 

 

Ha en härlig onsdag och välkommen tillbaka till forumet!

/Tinna