Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av testutrustning för App

Jag bedriver enskild firma och jobbar med att ta fram en Sport App vilket är ett beställningsjobb och även egen investering enligt avtalet för att dela kostnaderna för utvecklingen.

Appen behöver testas en hel del såklart och då handlar det främst om löpning och även cykling (MTB).

Kan jag köpa in t.ex GPS klocka för referens vid tester, löpskor som förbrukningsmateriel vid testning och t.ex. cykel för att kunna testa olika momenten i denna app?

Finns det några begränsningar som anses rimliga? Köpa en cykel för 100000kr är såklart helt orimligt för ändamålet men vad är rimliga gränser?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sweetstone

Jag skulle bli oerhört förvånad om någon myndighet skulle lägga sig i din verksamhet och hur du sköter den – så länge du håller dig inom lagens råmärken. OM de skulle tala om för dig hur du skall köra din verksamhet och hur du skall utveckla dina produkter skulle det också finnas ett ansvar om det skulle gå åt skogen – så det behöver du nog inte bekymra dig något om.

Det du kanske måste tänka på är din kontering där ex vis:

1210     Maskiner och andra tekniska anläggningar          (se hela 12XX-serien - och då blir det avskrivningar etc.)

5410     Förbrukningsinventarier (livslängd 1-3 år och kostar mindre än 22 200 kr exklusive moms)

5460     Förbrukningsmaterial (livslängd 0-1 år och kostar mindre än 22 200 kr exklusive moms)

Om du skall dela på kostnaden för något med någon måste ju denne någon vara med på galoppen.

Men den du i första hand skall bekymra dig om är den där personen du möter i badrumsspegeln varje morgon – och som verkar veta allt vad du ställer till med. Det är den personen du skall övertyga om dina förträffliga idéer - och där misstänker jag att du har samma problem som jag.

Hur du skall göra är naturligtvis helt upp till dig men jag brukar skriva ner allt i en handlingsplan – och DEN kan nog vara bra att ha om man senare skulle hamna i någon form av revision – när någon frågar hur tänkte du här – hur försvarar du detta?

Sedan brukar också en bra handlingsplan ha den goda egenskapen att den bruka halvera kostnaden redan från början - man granskar och ifrågasätter sina egna idéer och svarar på frågan om detta är den bästa vägen. Är väl den läxan gjord, brukar jag inte ha några problem med den där snubben i badrumsspegeln.

Lycka till – det där med GPS låter kanon. Köpte min första 1991 och sedan dess går jag inte en meter utan en sådan.

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra tips med handlingsplan, alltid bra att ha något att falla tillbaka på och redovisa syftet och tanken med det man gör.

Tack!
/Claes
 

Delar i grunden Roffes kommentar. Så länge det hela sköts snyggt så är det inga bekymmer. Att köpa en MTB cykel för 100 000kr är dock tveksamt, då det finns billigare alternativ. Men om du tar upp den som förmån i din deklaration så kan det vara helt ok. Löparskor kan vara lite tveksamt också. Men du kan begära förhandsbesked hos skatteverket om du vill vara säker. Orsaken till min inställning är att löparskor kan anses vara "personliga". Är det frågor av test av skor så borde det ändå vara helt ok. 

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25

Ja, det måste ju skötas snyggt. Nä 100 000kr är bara ett extremt exempel utan det handlar i så fall om en nivå under gränsen för direktavskrivning på en cykel. 

Löparskor håller jag också med om, känns faktiskt mer som personlig utrustning.

/Claes