Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av varor från USA

Okey, jag börjar från början. Detta med inköp från USA var mycket svårare att bokföra än jag någonsin tänkt mig. 

Jag har alltså köpt visitkort från USA. 

Kostnaden för visitkort är 400 kr

Tull/moms 100 kr
PostNords avgifter 125 kr

Snälla berätta/beskriv hur, och på vilka konton jag ska bokföra detta? (debet och kredit)

(Länka mig inte till en annan tråd. Har redan läst de och förstår inte)

Bästa hälsningar,
Camilo
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostnad för korten:
5900 (D) 400:-    reklam
2440 (K) 400:-    leverantörsfaktura

Sen vet jag inte om tullfakturan är separerad från Postnord?

Tänk sedan så här med tullverkets faktura och postnords faktura: hur mycket ska jag betala totalt på varje faktura, och så lägger du den summan i kredit på 2440 (leverantörsskulder). Det blir två poster om du har fått en tullfaktura och en faktura från Postnord. Då har du betat av första problemet.

Sedan: hur mycket är momsen på? Du letar upp momsen och lägger den i debet på 2641.

Resterande summa fördelar du efter vad det är för något, såsom postbefordran som ligger på 6250 och tull 5720. Du kanske inte vill kalla Postnords tjänst som postbefordran utan transport och då har du 5710 att välja istället.

Hoppas det här kan vara till hjälp.

//Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lena,

Tack för snabbt svar.

Tullfakturan verkar vara inbakad. Bifogar den. Fick betala allt med kreditkort när jag hämtade ut visitkorten på Posten. Ska jag göra något annorlunda nu då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hämta hem en kontoplan på www.bas.se!

//Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har betalat med ditt kort 225:- och vilket konto i kredit du skall ha beror på hur kortet är "kopplat"; om det är kopplat till dig privat eller om det är till företagets bankkonto eller till ett kortföretag.

Momsen verkar vara noll.

Det ger en tullavgift på 100:- och en transportavgift om 125:-.

Du behöver således tänka på att kontera kortet (225:-) beroende på, enligt ovan och sedan att kontera tullavgiften till 5720 i debet och PostNord i debet på 5710.

//Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har betalat med företagskortet kopplat till företagets bankkonto. 

Ska jag då bokföra

1930 kredit 225 kr
5720 debet 100 kr
5710 debet 125 kr

Så?

Mvh/Camilo
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det verkar vara rätt. Lycka till!

//Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Underbart. Tack!!