Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

andan913
MEDLEM

Inköp från EU via Amazon.se

Hej!

Har köpt en reservdel via Amazon.se. På fakturan står en tysk säljare angiven med VAT-nummer och i botten av fakturan står att "lokal moms har debiterats i destinationslandet och kommer att rapporteras via xxxxxx under det på fakturan angivna momsregistreringsnumret". 

På fakturan ser det ut som det brukar vid köp inom Sverige, med 25% moms på varan. 

Min fråga är vilket inköpskonto som kan vara lämpligt att använda. Använder jag 4056 tvingas jag fylla i moms för omvänd skatteskyldighet men det kanske inte är nödvändigt så som faktureringen är strukturerad? 

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej,

Det bokförs på konto 4056 med omvänd skattskyldighet trots att säljaren debiterat moms på fakturan. Se nedan text från Skatteverkets hemsida: 

"Omvänd betalningsskyldighet gäller även om säljaren har debiterat moms felaktigt. Om ditt köp omfattas av omvänd betalningsskyldighet ska du beräkna utgående moms på fakturans totala belopp inklusive den moms som blivit felaktigt debiterad.

Som köpare får du inte göra avdrag för den ingående moms som säljaren felaktigt debiterat när omvänd betalningsskyldighet gäller".

Momsen som debiterats blir en kostnad för företaget. Om du vill kan du kontakta säljaren och be om en ändringsfaktura (till exempel en kreditnota) på hela fakturabeloppet samt en ny faktura utan moms så att momsen inte blir en kostnad för dig.

Önskar dig en fin dag!

Pamela