Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexeander
MEDLEM

Inköp från annat eg land som debiterar moms

Hej, jag har en leverantörsfaktura som redan har debiterat mig moms, hur ska jag göra då? För i vanliga fall så ska dom inte ha moms och man lägger till det själv. Jag har gjort på följande sätt men det blir fel eftersom den riktiga momsen är 104kr.

 

moms.png

12 SVAR 12
Thomas51
CHAMPION

Du måste kontakta leverantören och lämna ditt VAT-nummer, så att de kan skicka en ny faktura utan moms.

 

Men jag har redan betalat den. Hur gör jag då och antagligen får jag inte en nya faktura innan måndag och på måndag ska deklrataionen in. Finns det något annat sätt?

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Har du tagit bruttobeloppet på fakturan och beräknat omvänd moms så har du gjort rätt enligt Skatteverkets sätt att se det. 

Eftersom det är en felaktigt debiterad moms på fakturan så är den inte avdragsgill för dig utan blir en kostnad i företaget. 

 

//Carina

Òk så jag ska ta och göra om exakt samma faktura fast räkna med bruttokostnad? Och kreditera den felaktiga som jag har nu? Kommer jag inte bli tvungen då att betala dubbelmoms, först på själva fakturan till företaget och sen ökar ju min ingående moms till deklerationen? Men jag kanske bara får tar den smällen.

Du betalar ju inte dubbel moms eftersom du både lägger till och drar av när du bokför fakturan, under förutsättning att du har avdragsrätt för momsen på det du köpt in.

 

Den moms som du har blivit debiterad av leverantören blir en kostnad i ditt företag eftersom den är felaktigt debiterad. Du får alltså inte redovisa den momsen på 2641 utan lägger det som en kostnad på inköpskontot.

 

Eftersom du inte uppgett VAT-nr när du gjort inköpet så får du som du skriver ta den smällen. Det är du som köpare som är skyldig att ange rätt uppgifter till säljaren.

Ok och vilket konto är det för den kostnaden jag får ta?

Samma konto som för inköpet.

 

Du har ju bokat kostnaden redan på 4056.

Aha ok så jag ska använda den summa jag har betalat på leverantörsskulder och inköp av varor men för konto 2645 och 2614 så räknar jag ut momsen utifrån kostnaden ex moms? Eller ska jag göra två olika leverantörsfakturor? Kan någon specificera det mer, tack 🙂

Ska du göra enligt skatteverkets instruktioner så ska du räkna ut momsen på fakturans bruttobelopp.

Det jag inte förstår är hur jag ska bokföra detta du skrev 'Den moms som du har blivit debiterad av leverantören blir en kostnad i ditt företag eftersom den är felaktigt debiterad. Du får alltså inte redovisa den momsen på 2641 utan lägger det som en kostnad på inköpskontot.

 

Vilket konto? En ny verifikation?

Du bokför hela beloppet på fakturan på konto 4056 och beräknar momsen på fakturans totalbelopp.