Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

madz__1
MEDLEM

Inköp och försäljning av leasingbil

Hej! Blir osäker och måste få hjälp. Driver ett AB. Hann inte riktigt med i somras att bokföra rätt så försöker rätta nu. Förklaring:

Vi  sålde en leasingbil till Kamux, fick en inbetalning på 125572:-. Här står det inte att det är någon moms så det har jag inte bokfört. Konteringen ser ut 1930D, 5615K

Sen köpte vi en ny och vi betalade in 125 000:-, den bokfördes 1930K, 5615 D. Halva momsen har jag nu bokfört bort till 2641.

Sen kommer fakturan för första leasingen, här har jag endast bokfört månadsleasingen. Men här kommer problemet.

Där står de 125 000 med som en minus post. De tänker jag är allaredan bokförd.

Sen står även 100 000 med som första leasingen.Ska även posten med 100 000 bokföras? Jag har gjort en manuell verifikation och bokat bort ca 84 000 från 5615 till 1720(delat upp leasingen på 36 mån). Blev lite krångligt tack vare att jag glömde bort att rätta till från början. Tacksam för hjälp 🙂

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Den första förhöjda avgiften på den nya bilen skall bokföras mot konto 172011 enbart då oftat inte innehåller någon moms. Så den posten behöver du korrigera. 

Den första fakturan specificerar sedan dels den vanliga leasingavgiften, ev uppläggningsavgifter samt momsen från den första förhöjda avgiften.
Observera också att om det gäller en personbil så får enbart halva momsen dras av.

Visar med ett exempel
Upplägningsavgift 556 + moms = 695 kr
Adminavgift 60 plus moms = 75 Kr
Leasingavgift  7 384 + moms = 9 230 kr
tidigare inbetald leasingavgift - 125 000
Första förhöjd avgift 100 000

Konteringen av detta blir då på följande sätt.

/Joachim