- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Innestående tillgodohavande som ska regleras
Hur ska jag bokföra i följande scenario:
Vi har betalat en faktura två gånger. Efter att den första fakturan hade betalats (197 kr) kom en kreditfaktura (197 kr), dessa har båda bokförts. Sen kom en ny faktura med samma belopp (197 kr), den bokfördes och betalades också den. Nu har vi ett innestående tillgodohavande (197 kr) som vi ska dra av på nästa faktura som ska betalas till företaget. Vi ska alltså betala 748 kr på en faktura som är utställd (och bokförd) på 945 kr. Hur gör jag för att detta ska bli rätt i bokföringen? Jag gör verifikationer manuellt, alltså inget av detta läggs in per automatik.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Förmodar att ni inte har ett tillgodohavande i bokföringen på konto 1684 kortfristiga fordringar hos leverantörer?
Om ovanstånde stämmer så är de enklast om ni hanterar det som på bilden nedan när ni betalar nästa faktura.
Visar med ett exempel där ni har en faktura att betala på 1 000 kr men ni betalar bara 803 kr eftersom ni drar av tillgodoavanet på 197 kr.
Visar med ett inköp av varor och material så konto 4000 kan vara ett annat i din kontering beroende på vad inköpet avser.
Skulle det vara så att ni har tillgodohavandet bokfört på 1684 sedan tidigare blir konteringen istället på detta sätt.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack för svar! Vi hade ett tidigare bokfört tillgodohavande på konto 1684.