Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Insatta pengar och skatt på aktier i fåmansbolag

Bakgrund
Hej! Jag och en kompanjon har ett fåmansbolag där vi äger 50% av aktierna vardera. Jag har fått erbjudande om att bli utköpt av en ny person som då tar över mina 50% och jag överväger detta.
Har några frågor gällande mina insatta pengar i bolaget:
- Jag har satt in ganska mycket pengar i bolaget utöver ”2081 – Aktiekapital” och ”2093 - Erhållna aktieägartillskott”. Dessa insatta/utlånade pengar jag satt in i företaget är bokade på konto ”2894 - Avräkning Namn Namnsson”.

Fråga 1
Om jag inte skulle sälja mina aktier så antar jag att jag skulle kunna plocka ut dessa pengar på konto 2894, om företagets likviditet tillät det, utan att betala någon skatt på pengarna? Insättningarna har ju fungerat som en typ av lån utan att jag tagit ut någon ränta. Stämmer detta, alltså att jag kan ta ut dessa hur som helst?

Fråga 2
Skulle jag däremot sälja min andel av aktier i bolaget så skulle jag ju göra en vinst och då är jag rädd att jag får skatta utan att kunna göra något avdrag för mina utlånade privata pengar utan dem får väl köparen när denne tar över i form av varulager etc. som finansierats av mina insatta pengar? Eller hur fungerar egentligen det här? Det skulle ju innebära att vinsten blir hög och att jag i så fall får betala mycket skatt på pengar jag bara tillfälligt lånat ut till bolaget. Kan detta verkligen stämma? Hur skulle jag då i stället lösa problemet?

Nya delägaren som jag i så fall säljer till kanske kan trixa in ett lån så jag får tillbaka dessa insatta pengar först. Sedan säljs aktierna för ett lägre pris (avdrag för mina insatta pengar) och sedan skattar jag för försäljningspris på aktier + aktieägartillskott minus omkostnadsbeloppet (vad jag betalade för aktierna).

Jag har förstått att skatten vid försäljning av fåmansbolag är enligt nedan:
+ Ersättningen för aktierna (efter avdrag för exempelvis mäklarprovision, juristarvode etc.)
– Omkostnadsbeloppet
= Vinst (+)/Förlust (-)
Där omkostnadsbeloppet är summan som jag köpte aktierna för när vi startade bolaget.

Därmed tänker jag att tar jag in ett lån i bolaget från nya delägaren först så kan aktierna säljas för ett lägre pris och skatten därmed blir betydligt lägre.

Tacksam för hjälp och hoppas att detta är rätt forum även för dessa typer av frågor 🙂

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Övertagande av Aktieägartillskott och rätt till återbetalning

Om du överlåter dina aktier i bolaget ska du också överlåta din rätt till återbetalning av aktieägartillskott. I praktiken innebär det att den nye aktieägaren sätter in pengar som täcker återbetalning av din del.  

Övertagande

Debet 1930

Kredit 2093

och

Återbetalning

Debet 2093

Kredit 2894

Övertagandet bör ni protokollföra på en extra bolagsstämma så det är klart vem som framöver har rätt till återbetalning.

 

Inlånade medel på konto 2894

Du kan när som helst kräva tillbaka dina inlånade medel på konto 2894 och innan du avhänder dig dina aktier kanske du ska kräva att den nye aktieägaren tillför pengar/likvida medel så att du kan få tillbaka hela beloppet på konto 2894 som nu utökats med din del av aktieägartillskottet. Uttaget är ju återbetalning av lån och således inte skattebelastat.

 

Du kan naturligtvis omvandla saldot på 2894, helt eller delvis, till ett lån från extern långivare men det kanske är vanskligt om du lämnar delägarskapet. Jag rekommenderar att du har som krav att kunna lösa ut hela beloppet/lånet.

 

Försäljning av dina aktier

Sen återstår bara försäljning av dina aktier och upprättande av ett köpeavtal. När du sätter försäljningspriset behöver du alltså inte ta hänsyn till ovan nämnda aktieägartillskott utan bara omkostnadsbelopp, eventuellt fritt eget kapital och kostnader. Men där gör du en egen bedömning vad som kan vara lämpligt. Tänk på att köpeavtalet och betalning sker samma datum som övertagandet av aktieägartillskott.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK