
Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-01-05
09:48
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-01-05
09:48
Jag har en kundfaktura som är journalförd med en felaktig rabatt. Nu behöver jag boka bort den, hur ska jag göra?
Tankeproblem! Jag har en kundfordran med en felaktig rabatt, jag vill boka bort den men behöver lite tips på hur.
Fakturan är journalförd.
Jag tänkte så här:
Konto 3081, rabatter, kredit, motkonto ??, momsen ?
// Lena M
Svara
2 SVAR 2

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-01-05
10:05
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-01-05
10:05
Hej Lena, Är det bara rabatten du skall boka bort? Eller hela fakturan?
Om det bara är rabatten - skall då kunden betala in rabatten eller blir det en bortskrivning??
I vilket fall som helst måste du först kolla på hur fakturan är bokförd i din journal och utgå från det. Tar gärna lite mer info för att ev. kunna hjälpa till.
/Marie
2018-01-15
07:19
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-01-15
07:19
Hej
Du kan skapa en kredit-faktura som du kvittar mot den felaktiga och skapar en ny rätt faktura som du skickar till kund. Då blir det rätt för kunden som då betalar rätt belopp.Det är också lättare att följa vad som hänt i bokföringen.
//Annica
Du kan skapa en kredit-faktura som du kvittar mot den felaktiga och skapar en ny rätt faktura som du skickar till kund. Då blir det rätt för kunden som då betalar rätt belopp.Det är också lättare att följa vad som hänt i bokföringen.
//Annica
