Hej,
I samband med att det senaste bokslutet/årsredovisningen gjordes, så bokade min f.d. bokföringskonsult upp 4000 kr på konto "2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter" för sitt arbete på det räkenskapsår som då avslutades och låstes.
När bokföringskonsulten skickade fakturan en tid efteråt (i nuvarande räkenskapsår), så landade den på 3800 kr netto + 950 kr moms = 4750 kr. Jag har betalat fakturan.
Dvs att den faktiska kostnaden som fakturerades uppfattar jag blir lägre (3800 kr exkl. moms) än vad som bokats som upplupen kostnad (4000 kr). (Om jag nu förstår rätt att momsen ej var tänkt att ingå i de 4000 kr som bokades på 2990).
Hur bör man isf kontera den faktiska kostnaden & justeringen av 2990, så det inte "ligger kvar" 200 kr för mycket upplupet där, som ju inte längre har en matchande kostnad? Eftersom den upplupna kostnaden bokades på föregående låsta räkenskapsår, så kan jag inte revidera som konsulten bokade då, utan måste justera den i samband mottagandet/betalningen av fakturan (kontantmetoden).
Tack!