Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nutte1
MEDLEM

omföring av årets resultat

Vid bokföring, för en förening, av förra årets resultat har det i samband med kontonummerbyten ( från 2019 till 2069 och från 2010 till 2068) blivit fel och det visar sig i balansräkningen.

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

På vilket sätt är det fel? Kan du klistra in en bild av hur det ser ut så kan man lättare se hur det bör rättas. 

Tyvärr räcker inte mina kunskaper till för det.

AnnicaL
CHAMPION

OK. förklara då lite närmare vad det är som är fel. 

På kontot för förra årets resultat finns det dubbelt så mycket som det borde.

Det låter då som att förra årets resultat bokförts 2 gånger. Eller förts om från det tidigare använda kontot till det nya 2 gånger. Jag skulle rekommendera att du tittar i kontoanalysen för kontona 2068 och 2069 om du hittar 2 varifikationer med samma belopp. Sen tittar du på just dessa verifikationer vilka andra konton beloppet kommit från. Om det är 2 exakt likadana verifikationer kan du antingen ångra den sista eller skapa en korrigeringsverifikation som vänder konteringarna så att det i slutändan bara finns rätt belopp på 2068. 

Gången ska vara att på  sista dagen på året bokförs årets vinst D8999 K2069. Direkt på det nya året kan vinsten föras om D2069 K2068 och efter årsstämman ska vinsten föras om från 2068 till 2067 (D2068 K2067). 

Tack för hjälpen!