Hejsan,
Behöver hjälp med några frågor men kan inte ladda upp bilder här i forumet längre!!
Innan har jag laddat upp bilder men nu står det att ''Du har inte tillstånd att ladda upp bilder.''
Nån som kan hjälpa mig!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Jag har gjort en ändring på din profil så nu bör du kunna ladda upp bilder igen.
/Joachim
Hej Joachim,
Hoppas du kan hjälpa liten att få ordning på ett enskildfirma medan jag använder Visma Skatt och Bokslut Pro.
Första gången jobbar med ett enskildfirma och behöver vetta vad ska göra och när, vilka är nästa steg med att lämna deklarationer och bokslut.
Här listar jag steg för steg de flickor som har från Visma Skatt och Bokslut Pro, skickar bilderna hur ser ut i programet också:
1)Balansavstämning
2)Resultatanalys
3)Deklarationsunderlag..... a)Underlag INK1.....
b)Enskildfirma
c)Deklarationsbilagor........ (Ska jag lägga nånting här?)
d)Skatteuträkning....
e)Kvarskatt/överskott
4)Resultat och Balansräkning
5)Årsbokslut- Förenklat Årsbokslut................. (är helt tum)...??
6)Deklarationsblanketter/Översikt..........................a)INK1-Inkomstdeklaration 1..........
b)NE-Inkomst av Verksamhet..........
7)Inlämning............Deklarationskontroll a) enskildfirma-Grunduppgifter
b) Enskil firma-Övriga justeringar
Ber om ursäkt för många bilder som har laddat upp men behöver hjälp att få ordning på detta. tack snälla.
Om det är för mycket här och nån vill hjälpa kan mejla på ervislilo@gmail.com.
Jätte tacksamt för hela hjälpen.
Hej
Kan inte gå igenom allt med dig men det bör enbart vara de två sista bilderna du behöver gå igenom. Dvs de där du får varningar.
Du behöver komplettera med verksamhetens art här. Sedan underar jag om det verkligen stämmer att en redovisningskonsult har biträtt vid årsbokslutet.
Underksottet vill du nyttja mot inkomst av tjänst.
Karensuppgifter kan inte jag svara på då jag inte vet om du har någon sjukförsäkringsavgift.
Sedan så bör du kontrollera Sista varningen om egenavgifter/Särskild löneskatt. Exakt vart du gör detta i skatt och bokslut pro vågar jag inte vara på då jag aldrig jobbat i det med en enskild firma så rekommenderar att du kontarar den vanliga programsupporten på 0470 - 70 62 00.
/Joachim
Hej Joachim,
Främst det stämmer helt att en redovisningskonsult har biträtt vid årsbokslutet.
Sedan mina frågor har mest att göra med dessa:
1)Förenklat årsbokslut kommer helt tumt, fast resultat och balansräkningen har siffror i sig , ska det synas såhär här eller hur?!
Företaget har haft väldigt litet utförda jobboch utgifter, det är få fakturor och bokföringen är gjort som det ska, men frågorna dyker upp här nu...
2) Deklarationsblnketer-INK1-Inkomstdeklaration 1 är också helt tumt, kommer det skickas ändå såhär till skatteverket, eller väntar man få in inkomst deklarationen i mars först och sedan göra nånting här...?!
På sista bilden det finns ett option som man kan ladda upp i pdf ifylld inkomstdeklarationen från skatteverket INK1, så jag undrar om man måste vänta med detta föst och sedan lämna allt till skatteverket? Samt angående preliminärskatt som har betalats under året kommer det med på INK1 från skatteverket alltså eller måste jag lägga manuellt på nått sätt?
3) NE-Inkomst av näringsverksamhet har siffrorna i sig som stämmer helt med års resultatet, ark har jag lagt i och har det varningen gått ut.
Har aldrigt jobbat innan med enskildfirma och fast är enkelt med få bokförings underlag verkar vara svårt att få allt i ordning nu!!
Hej
jag är som sagt inte någon expert på detta är det inte något du kan ta upp med redovisningskonsulten om du ändå har en sådan?
1. Lämnar du in en vanlig NE bilaga så behövs inget förenklat årsbokslut. Det är samma sak som NE bilagan som finns med.
2. INK 1 är din vanliga privara deklaration dvs om du haft en anställning vid sidan om verksamheten. Så att den är tom är inte heller någon konstigt då det inte finns några uppgifter om detta i systemet. Skatteverket bör redan ha uppgifter om vad du betalt in under året och lär var färdigifyllt när det är dags att deklarera 18/3
3. Fråga 3 förstår jag inte helt meningen nedan måste ha blivit något felskriven.
"NE-Inkomst av näringsverksamhet har siffrorna i sig som stämmer helt med års resultatet, ark har jag lagt i och har det varningen gått ut." ?
/Joachim
Här är dett som jag nämnde ovanpå om att ladda upp underlag i pdf från skatteverket om INK 1.
Så jag undrar om jag ska vänta INK1 i mars , ladda upp här och sedan lämna in deklarationen.
Men det som är konstigt är att förenklat årsbokslut kommer helt tumt nu fast årsresultat och balansräkning är ifylld och har sifrorna i sig... Nån åning vad det kan berå på?!
Tack snälla.
Med vänlig hälsning,
Ervis
Hej
Det bör ha något med om du markerat att förenklat årsbokslut har tillämpats eller inte. är som sagt inte jätteinsatt i just funktionerna för enskild firma i skatt och bokslut PRO.
Rekommenderar att du ringer vår programsupport som säkert kan ge dig ett svar på detta.
0470 - 70 62 00
Du kan oavsett inte deklarera före 18/3 så vill du vänta in det datumet och ladda upp ink 1 så gör du det. De uppgifterna är dock redan ifyllda på skatteverkets hemsida så känns som lite kaka på kaka att göra det. Enda vitsen med det som jag ser det är att du sparar uppgifterna i skatt och bokslut PRO.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.