Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
carro_10
NY MEDLEM

Re: Bokföra betalning från klarna utan faktura i programmet - eEkonomi

Hej

Jag bokför med kontantmetoden, ska jag inte göra nån faktura/kontantkvitto på resp kund i mitt vismaprogram utan bara boka en kontering med 1930, 3041, 2611, 6044, 2641 och sätta avräkningen från klarna där som underlag?

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Du behöver alltid ha ett underlag till din försäljning du gjort. Som min kollega har skrivit i tråden till en annan kund , " Antingen om du använder ett kassaregister, om du skapar kontantfakturor eller om Klarna skapar godkända underlag. Du skulle behöva kolla med skatteverket vad de säger exakt angående underlag.  " Så kolla med Skatteverket om det går bra att enbart använda underlaget du har från Klarna, i sådana fall så blir en avräkningen ditt enda underlag ja mot den konteringen du beskrev. I annat fall så är Klarnas avräkning egentligen bara ett kompletterande underlag på den utbetalning de gör till dig, där du även har tex en kontantfakturor eller kassasystem som visar din försäljning mer utförligt. 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

carro_10
NY MEDLEM

Så säkrast är att göra en faktura på försäljningen till resp kund… när jag sen får avräkningen från klarna så bokar jag fakturan som betald och avräkning till klarna i samma verifikation, hur ser konteringen ut då?

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

Rent bokföringsmässigt så kan en kontering gällande betalning från klarna tex se ut så här:

19xx debet (inbetalningsbeloppet)
30xx kredit (försäljningsbeloppet)
2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen)
60xx debet (avgiften hos Klarna)
2641 debet (ingående moms om det specificerades på avgiften)

Så de konton du föreslog i ditt första meddelande fungerar utmärkt om det är de du använder i programmet. Om du skulle behöva hjälp med hur man gör detta rent programmässigt, så rekommenderar jag dig att kontakta vår fina support som kan guida dig.

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine