Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

Kommande reklamation

Vi har en reklammation som kommer att göras i sommar. Kan vi redan nu boka upp en reserv för den kostnad det kommer att innebära för oss, eller måste man bokföra den när den sker?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan alltid boka upp i förväg bara du har ett trovärdigt underlag för bedömningen att ni får en framtida kostnad. Underlaget ska vara en del av verifikationen. Detta om du bokför enligt fakturametoden.

Om reklamationens kostnad kommer till oss i form av en faktura från kunden?

Vår kund när nämligen mellanhand här och kommer att utföra arbetet. När det är klart faktureras vi för arbete & material.

Kan jag boka upp reserven som är minusintäkt och sedan vända deras faktura mot detta, eller finns det något kostandskonto som passar för reklamationer?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 
Jag är osäker på när det är en kommande reklamation, för i detta fallet gissar jag på att det berör nästa räkenskapsår? 

Det finns en forumtråd som heter Hur hanterar jag reklamation rent bokföringsmässigt? där kan du i alla fall läsa om hur man generellt hanterar reklamationer men skulle vilja rekommendera dig att kontrollera med en redovisningskonsult i och med att det ligger så långt fram i tiden, särskilt om reklamationen hamnar på nästa räkenskapsår. 

Ha det gott!
/Sanna