Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fridis
MEDLEM

Kontera ärvda skogsavdrag

Jag är "ärvt" ett skogsavdrag på en fastighet som ja, jag har ärvt. Att den ska in i deklarationen både från min sida och dödsboet är jag på det klara med men hur ska jag (om) få in den i bokföringen. Jag har ett konto som heter "utnyttjat skogsavdrag" men sen då? vad ska det konteras mot? 

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vad är det för bolagsform du har på ditt företag?

Om det gäller en enskild firma så skall det inte in i bokföringen alls utan det skall enbart göras ett skattemässigt avdrag i deklarationen. Nedan är taget från skatteverkets hemsida.

"Skogsavdrag

Du som bedriver enskild näringsverksamhet och som äger lantbruksenhet kan under vissa förutsättningar göra så kallat skogsavdrag i inkomstdeklarationen för näringsverksamheten. Du får göra skogsavdrag med högst hälften av skogens och skogsmarkens anskaffningsvärde. Denna hälft kallas avdragsutrymmet. Skogsavdraget ska återföras till beskattning när fastigheten avyttras. Du får inte återföra skogsavdraget tidigare.

Begärt skogsavdrag och återfört skogsavdrag ska du redovisa på blankett N8 – Skogsavdrag – Substansminskningsavdrag (SKV 2155). Där ska du även redovisa ökat och minskat avdragsutrymme.

Ja men då så... Har tidigare läst det du refererar till från skatteverket, men blev aldrig på det klara med om det faktiskt skulle in i bokföringen eller inte. Har enskild firma och blev lite "lurad" när jag stötte på kontot "utnyttjade skogsavdrag" i kontoplanen . Tack för hjälpen!!