Hejsan,
jag håller för tillfället på att hjälpa en kamrat med sin bokföring av royalty intäkter han tjänat genom musik. Kamraten i fråga driver en enskild firma och har för tillfället inget företagskonto.
Transaktionsflödet börjar med att distributören betalar ut royalties till min kamrats Paypal-konto, sedan har min kamrat sporadiskt fört över pengar från sitt Paypal-konto till sitt privata konto.
Min fråga är hur detta ska hanteras rent bokföringsmässigt? Min första tanke är att kontera på följande sätt:
Först utbetalas royalty intäkter till min kamrats Paypal-konto...
K (3922) Licensintäkter och royalties
K (2630) Utgående Moms
D (1940) Paypal-konto
Ett tag senare betalar min kamrat ut en klumpsumma från sitt Paypal-konto till sitt privata konto...
K (1940) Paypal-konto
K (6063) Avgifter Paypal
D (1941) Privat konto
Ser detta rimligt ut? Något jag är fundersam över är hur det blir med Paypal avgifter när man tar ut en klumpsumma. Någon som har koll på det? Uppskattar hjälpen!
Löst! Gå till lösning.
Hej och välkommen till forumet!
Du nämner att din kamrat har en enskild firma och att hen inte har något företagskonto. När man inte har företagskonto i en enskild firma så sker all bokföring mot det egna kapitalet, dvs inga 19XX konton används eftersom det inte finns något/några tillgångskonton i företaget. Kostnader bokförs därmed på konto 2018 Egna instättningar i Kredit och kostnadskontot i Debet samt intäkter bokförs på konto 2013 Egna uttag i Debet och intäktskontot i Kredit. Alternativt kan man använda konto 2010 Eget kapital för både kostnader och intäkter.
Konteringarna bör därmed se ut så här enligt din information:
"Först utbetalas royalty intäkter till din kamrats Paypal-konto". Här bör det rimligtvis redan ha tagits ut en avgift av Paypal vilket medför att hela den totala försäljningen bokförs i Kredit och avgiften som tagits ut i Debet:
K 3922 Licensintäkter och royalties
K 2630 Utgående Moms
D 6063 Avgifter Paypal
D 2013 (alternativt 2010)
"Ett tag senare betalar din kamrat ut en klumpsumma från sitt Paypal-konto till sitt privata konto":
Överföringen mellan dessa två privata konton bokförs inte eftersom det just avser privata konton.
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
Tack för svar @Pamela J !
Stämmer det att man bokför det som eget uttag trots att royalty intäkterna är direkt kopplade till verksamheten? Jag har sätt i andra trådar att man rekommenderar att bokföra direkt in på t.ex. 1941 (privat konto) då det egentligen inte ska spela någon roll ifall man använder privat konto eller företagskonto eftersom det är enskild firma.
Sedan har jag ytterligare en fråga angående underlag för verifikat. I detta fallet verkar det vara lite omständigt just när det kommer till att få fram underlag/kvitton för utbetalningarna från distributörer till min kamrats Paypal-konto. Kan man använda Paypal-kvitton som underlag för verifikaten eller måste man be om ett kvitto över transaktionen direkt från distributören? Problemet jag kan se med Paypal-kvitton är att det inte riktigt säger något om vilket land de utbetalande företagen befinner sig i, därav att man inte vet hur man ska bokföra momsen.
Uppskattar din expertis!
Hej
man skall inte blanda in privata bankkonton i företags verksamhet så konto 2013 eget uttag använder man när man tar emot pengar eller tar ut pengar ur den enskilda firman. Motsvarande konto när man betalar något privat för företagets räkning i 2018 egetn insättning. Pengar som inte finns eller kommer från ett företagskonto skall aldrig bokförs mot ett 19-konto.
Frågan om underlag är alltid svår i vissa fall men det som krävs är ett underlag som visar vad som köpts eller sålts, datum, pris, eventuell moms, Valuta osv. Så svårt att svara på exakt vad som krävs i ditt fall kan säker variera från fall till fall vad du får för underlag.
/Joachim
Hej igen,
Tack för svar från er båda. Jag har ytterligare en fråga angående just royalties som kanske (eller kanske inte) är relevant till tråden. Antagligen så skapas ingen self-billing faktura när utbetalning sker från distributörerna, han får i princip bara en notis om att utbetalning har skett och sedan kan han själv hämta underlag från Paypal. Jag misstänker att distributörerna som befinner sig utanför EU redan drar skatt innan utbetalning, betyder detta att det ska bokföras utan moms?
Uppskattar hjälpen
Hej
Försäljning som sker till kunder utanför EU skall helt korrekt bokföras helt utan moms så länge man kan visa på att varan levererats till ett land utanför EU.
Du kan läsa mer om detta i denna länk från skatteverket.
https://www.skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljav...
/Joachim
Hej,
Tack för svar @Joachim E ! Jag har stött på ytterligare ett problem som jag har lite funderingar över.
De Paypal-kvitton jag har fått som jag tänkt använda som bokföringsunderlag är i USD. Har letat land och rike efter något sätt att få ut en konvertering på de olika kvittona från USD till SEK via Paypal, men det verkar inte möjligt. Som tidigare nämnt i tråden har han inte gjort överföringar direkt när han fått betalt, utan han har gjort sporadiska överföringar från sitt Paypal konto till sitt privata konto.
Min tanke för att lösa detta kruxet är att använda de kvitton jag har i USD, kolla upp valuta-kursen för den dagen och bokföra detta. Kan jag göra detta? Det är inte en optimal lösning men jag tänker att borde blir rätt.
Uppskattar hjälpen
Hej
Du kan absolut göra som du skriver att leta upp den dagens aktuella valutakurs och omvandla USD beloppet till SEK enligt den.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.