Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarinaB
MEDLEM

Konto 2995

Hej

Vilket konto bokförs konto 2995 mot ?

Jag har ett gammalt problem med detta konto

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är ett konto för periodisering av leverantörsfakturor så det kan vara alla kostnadskonton i princip. Så frågan är vad beloppet på 2995 avser för något?

/Joachim

CarinaB
MEDLEM

Hej. Tack för svar men jag förstår inte vad du menar. Enligt Visma står kontot för "Skuld inkomna följesedlar" dvs när vi registrerar en följesedel så bokförs den på konto 2995. Detta bokas sedan om till ett annat konto när vi kopplar följesedeln till leverantörsfakturan och det är detta konto jag letar efter. Vi har nämligen ett stor fel på detta konto men inga följesedlar att boka bort. Min revisor säger att vi ska bokföra detta mot konto 4010 men det känns inte helt optimalt eftersom det då läggs som ett inköp och leverantörs fakturan är ju redan bortbokad. Jag behöver att motkonto till 2995 för att kunna manuellt boka bort den stora skulden som finns

Hej

Inte enligt baskontoplanen som ligger i systemet utan namnet på det kontot måste vara ändrat i er kontoplan. Kontot ser ut som nedan som standard.

jag misstänker att det i ett tidigare år har bokförts på detta sätt.

2995 kredit
4010 Debet

Och att denna periodiseringspost post sedan aldrig vänts bort. Förmodar att beloppet på 2995 är negativt och då skall konteringen ovan vändas bort för att bli av med saldot på det kontot

2995 Debet
4010 Kredit

/Joachim