Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emelie7
MEDLEM

Konto för både inköp och försäljning

Har en sidoverksamhet till företaget (ett galleri) där vi då och då säljer konst. Den enda intäkt jag egentligen vill ha i min bokföring är provisionen, 40%, som vi tar på sålt verk, men jag skickar ju både en faktura till köparen (tex 10.000 kr) och får en faktura från konstnären (6000 kr). (4000 kr vill jag betala moms på).
Frågan är om jag kan bokföra försäljning och inköp på samma konto för att på så sätt ha bättre koll? Te.x. ett 30 eller 40-konto. Då dras inköpet direkt från försäljningen och kvar blir provisionen. På så sätt skulle jag också hålla det avskilt från övrig verksamhet vilket skulle inderlätta för mig. Blir det rätt i programmet när jag ska göra min momsredovisning då? (Visma Admin 1000)

Tack på förhand
Ulrika

1 SVAR 1
Davor P1
CHAMPION

Hej Emelie,

Det verkar som att du ger dig själv mer arbete än du egentligen vill ha.....

Jag rekommenderar å det starkaste att du INTE blandar ihop dessa uppgifter.

Som du säger så vill du ha detta separerat från övrig försäljning. Det enklaste sättet att göra detta på är att använda ett eget konto för denna försäljning.

"vanlig försäljning" - 3010 eller 3051
"Konstgalleri" - 3110 eller 3151

"vanliga inköp"  - 4010
"Konstgalleri" - 4110

På detta sätt får du rätt på både ingående och utgående moms. Jag tror inte att skatteverket kommer tycka om din "specialare" att bara redovisa mellanskillnaden mellan inköp och försäljning.....

Se till att koppla de nya kontona till rätt momskod, 31XX till momskod 05.

OM det däremot är så att du köper in verken UTAN moms skall du använda dig av VINSTMARGINALBESKATTNING och dessa regler istället.

Davor P