Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Konto för outtagen aktieutdelning

Hej!

 

Jag har precis fått hjälp av en super snäll/duktig redovisningsbyrå som gjort mitt bokslut/årsred för 2019.

Jag har anmält aktieudelning - nu när jag söker på kontoanalys, huvudboken hittar jag inget konto med de bokförda ännu outtagna aktieutdelning. Detta till min förvåning. På Bokio som jag tidigare använde hette kontot 2898. Men i Visma hittar jag inte detta konto eller ens kan söka på summan.

 

Vänligen asisstans någon vänlig själ.

 

Mvh, "vilse i pannkakan"...

8 SVAR 8
GuruKonsulten
UTFORSKARE

Vad har du på 2091, 2098 och 2099?

Beroende på vad du har där så finns det färdiga bokföringsförslag under Ny verifikation:

Ombokning av fg års resultat (innan stämman)

Ombokning av fg års resultat (efter stämman)

Tack för svar Gurukonsulten. 

 

Jag har "årets resultat" på 2099, som jag hittade nu.  Men summan där överstiger det som är bestämt i aktieutdelning.   Men menar du att jag kan ta ut min aktie utdelning från det kontot 2099, men låta resten ligga kvar förstås.  

 

Mvh

Pontus

Välj då en Ny verifikation, där anger du ditt räkenskapsår första dag som bokföringsdatum och sedan 

Bokföringsförslag: Ombokning av fg års resultat (innan stämman)

då bokar du om föregående års resultat från

Debit 2099, 20000

Kredit 2098 (Vinst eller förlust från föregående år), 20000

 

Sedan Ny verifikation och anger dag för årsstämman,

Bokföringsförslag: Ombokning av fg års resultat (efter stämman)

Kredit 2091 - Balanserad vinst eller förlust  3000 

Debit 2098 - Vinst eller förlust från föregående år 20000 

2898 - Outtagen vinstutdelning  17000

 

I exemplet ovan är föregående års resultat 20000 kr och utdelning 17000 kr.

Hej GuruKOnsulten,

 

Tack för utförligt svar. Detta får jag allt smälta, det är lite på redovisningsbyrå nivå....

 

Obs sifforna nedan är förenklande.

Alltså jag hade ett litet överskott kvar från år 2018 (30 tsk, rest efter liten a-utdelning) även från 2019 (20 tsk, utöver a-utdelning på 50 tsk), tillsammans blir detta 100tsk.  Aktieutdelning nu för år 2020 är 50 tsk.  Så nu sitter jag med 100 tsk på konto 2099.  Känns inte rätt att "nalla" min a-utdelning från detta konto.  Jag skulle vilja ha a-utdelning ombokad till annat konto, som endast är för att ta ut, i omgångar eller allt på en gång, men när det är nere på 0 är det 0 kvar att ta ut. På så vis blir dessa slantar separerade och det blir tydligt.

 

Tror du att du kan försöka vara pedagogisk en gång till. 

Hälningar amatören.

 

Hej Pontus,

 

Har du några frågor eller funderingar på hur du lägger in detta i programmet så hjälper vi gärna till. Bokföringsmässigt skulle jag vilja att du bollar med din redovisningskonsult eller om @GuruKonsulten 

har möjlighet att hjälpa dig ytterligare. 

 

/Tinna

Hej Tinna,

 

Tack för svar. Jag har redan kontaktat en erfaren redovisningsbyrå som har hjälp mig. Så problemet är löst nu, alla konton stämmer nu. Allt bra. Tack.

 

Ha en fin dag. Mvh Pontus

Om du har missat att göra det för föregående år så vill inte jag försöka ge mig in på en förklaring, för ärligt talat vet jag inte hur du bör göra. Du har du nog missat att bokföra det rätt och risken är att dina årsredovisningar är fel.. Skulle nog tipsa dig om att ta kontakt med en redovisningsbyrå som kan titta i dina räkenskaper. Sorry.

Hej Gurukonsulten, tack för kommentarer.  Jag insåg att jag kört fast så jag tog kontakt med en mycket bra redovisningsbyrå som har löst det hela, så allt bra nu. Tack Mvh Pontus.