Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp av privatperson - Kvitto och bokföring

Hej!

Jag har hittat två grävskopor till  företaget som en privatperson säljer för 32.000kr tillsammans. Detta vill jag köpa genom företaget då det är här de sak användas.

Vilka uppgifter behöver privatpersonen/säljaren ange på kvittot för att det ska bli rätt bokföringmässigt?

Hur bokför jag sedan detta då det är två inventarier, kan de bokföras som en kostnad direkt?

Säljaren har godkänt att det går bra med överföring från företagskontot vid samma tidpunkt som köpet sker. Är det något här som vi bör tänka på?

Tack för hjälp!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Vilka krav som finns på kvittot kan du läsa om på Skatteverkets vägledning här. I och med att det är köpt från en privatperson så finns det inte lika stora krav, utan det räcker med den informationen som gäller för förenklad faktura som du kan läsa om, dvs främst:

1. datum för utfärdandet
  2. identifiering av säljaren
  3. identifiering av vilken typ av varor som levererats eller tjänster som har tillhandahållits
  4. belopp du betalar

Gällande om du kan göra direktavdrag eller inte så skulle jag säga att det bör bokföras som tillgångar, dvs inventarier och göras avskrivningar löpande i och med att beloppet är relativt högt och de bör hålla längre än 3 år. Beloppen separat är dock mindre än ett halvt prisbasbelopp så du bör kunna välja direktavdrag om du skulle vilja, om man läser på Skatteverkets vägledning här

Ha det fint!

/ Josefine