Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jistar68
MEDLEM

Köpa in egna verktyg och bil till företaget

Hej, 

Jag har en enskild firma och jag har egna verktyg och maskiner som är värda pengar som jag vill köpa in. Måste jag då lägga in mig själv som leverantör för att göra så? Jag har även köpt en billigare bil (under halvt basbelopp) för främst jobbet, hur bokför jag den?

Reservdelar jag köpt till bilen, hur ska de konteras? Nu hamnade de på konto 2440 och det verkar fel enligt vad jag läst. Problemet är att jag inte kan redigera de fakturor jag redan lagt in.

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

De verktyg och den bil du köpt privat bokförs bara in via Bokföring > Verifikationer. Du behöver alltså inte lägga till dig som leverantör.
Visar hur det ser ut om verktygen är värda 10 000 kr och bilen 20 000 kr. Observera att du inte får dra av moms på dessa händelser.
Om värdet på både verktygen och bilen undestiger ett halvt prisbasbelopp så behöver de inte läggas in som tillgångar.

Gällande frågan om reservdelarna så behöver jag veta vilken bokföringsmetod du bokför enligt. Kontant eller faktureringsmetoden?

/Joachim

Jistar68
MEDLEM

Ursäkta sent svar.

Jag använder kontantmetoden.

/Jerry

Hej

Ok visst det är inte helt rätt att det hamnar på 2440 men jag skulle även behöva veta hur själva konteringen (om det finns en kontering av den vill säga?).

Oavsett så skulle den vara bokförd mot 2440 så kommer det blir korrekt när du matchar själva betalningen mot fakturan sedan så det är inget som du behöver rätta till.

/Joachim