Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köpte vara utomlands som aldrig kom till Sverige

Hej. Jag har vänt upp och ner på internet och hittar inget svar på följande.

 

Jag köpte ett relativt dyrt fysik produkt (50.000kr) i USA från en välkänd onlinebutik att använda i min verksamhet (AB) . Eftersom frakten var ganska dyr och det inte var superbrotom tänkte jag att det var en bra ide att använda  fraktlager med vidarebefordring av frakt som var mycket billigare men längre leveranstid . brukar ofta använda det och spara ganska mycket pengar.

 

Leverantören i USA levererade med USPS till fraktlagret .... men fraktlagret fick aldrig någon leverans ..  även fast leverantören hade påskrift av någon person .. Leverantören säger att dom gjort riktigt och tar inget ansvar . Fraktlagret tar inget ansvar ...

 

Så nu står jag här med ett köp för 50.000kr i USA på en produkt som aldrig kommit in i Sverige och som jag aldrig lär se röken av ... så någon import eller tull har ju aldrig sket ...

 

Någon försäkring är det inte prat om för ingen tar på sig ansvaret och detta har pågått nästan 1 år nu och jag börjar närma mig bokslut

 

Hur bokför jag det här ????

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Ett köp består ju av två delar. Leverantören åtar sig att leverera och köparen åtar sig att betala det som levereras.

Om jag förstår din affär rätt så har du betalat, men inte fått leveransen. Då har du en fordran på leverantören. Bokföringen blir då  bank kredit- fordran hos leverantör debet.

Men är den säker eller osäker ?

Ett problem uppstår om leverantören hävdar och t.o.m. kan visa att leveransen har skett.

Då uppkommer en tvist eftersom du hävdar att du inget har fått. Vad händer då ?

Har leveransen aldrig ägt rum- har den försvunnit i transporten- eller rent av blivit stulen på leveranslagret ??? 

Är det en fordran eller är det en förlust ?

Det är en del frågor som måste besvaras innan man kan bokföra transaktionen rätt, men

du listar säkert ut vad som är rätt i ditt fall.

Lycka till

Raimo Roiha

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Raimo.

 

Tack för ditt svar. 

 

Då ser det ut så här för mig

 

Leveransen försvann vid avlämning. Webbshop leverantören som levererade till lagret har  fått en underskrift ... Det kan varit så att någon person på leveranslagret tog emot den och tagit den . Det kan ha varit någon person som inte ens jobbar på leveranslagret tagit den ... Det var där den försvann och vare sig lagret eller webbshop leverantören anser sig gjort något fel och jag har verkligen kommit ingen vart i ärendet .. Eftersom det finns underskrift av någon person och webbshop leverantören lämnat den till lagret så gissar jag att det anses stulet ...

 

Eftersom jag nu måste bokföra detta... hur i hela friden bokför jag detta ?

Jag har en kostnad på dragit från mitt företagskonto från när jag betallade webbshopen online på 50.000 kr men självklart ingen import har skett ... 

 

så hur bokförs detta ? jag har ju nu ingen inventarier .. hade ju annars tagit denna produkt på 3 års avskrivning men nu finns ju ingen produkt . jag har ingen import som skett så ingen moms eller importskatt ...

 

detta har aldrig hänt mig innan så absolut ingen aning hur jag bokför ..

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Eftersom det tydligen rör sig om en stöld, bokför du detta som stöld eller svin

Jag föreslår att du lägger upp ett separat konto under riskkostnader

t.ex 6391 stulet gods och debiterar detta. (  Ev. bör du polisanmäla stölden )

Lycka till med bokslutet

Raimo Roiha