Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kulturkillen
MEDLEM

Körjournal med lånad bil - eEkonomi

Hej!

Jag har fått låna mina föräldrars bil för att göra tjänsteresor till Stockholm. Jag undrar:

1. Upprättar jag helt enkelt en körjournal för denna bil eller måste jag ange något annat?
2. Är det viktigt jag fyller i körmätaren start och slut? Jag har hittills bara använt bilen 2 gånger under hela året.
3. Bokförs detta på något sätt? Eller fyller jag bara i det i NE-blanketten? Jag antar att jag måste bokföra om jag kan ta ut skattefri milsersättning? 

Tack!
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

1) Körjournal i det här fallet för du kanske för att ha ett korrekt underlag för att kunna ersätta fordonsägaren?

2)  Överskottsinformation.  Det räcker med en reseräkning från fordonsägaren där antalet körda mil redovisas tillsammans med uppgift om resans start och mål, till ditt företag för att milersättningen ska kunna betalas ut till fordonsägaren.

3) Om du ändå har en ordnad bokföring är det ju inget som hindrar att du bokför betalningen där, det går även att fylla i beloppet direkt i deklarationsblanketten.

Men kom ihåg att ersättningen ska kvitteras av fordonsägaren, om fordonsägaren sedan väljer att ge beloppet vidare till dig är en annan sak men du bör ínte kvittera beloppet själv eftersom du inte äger bilen.

Mikael 


Har för mig att man mycket väl får ta reseersättning även om man inte äger bilen... åtminstone har jag lärt mig det så... Hittade det här efter lite googling, kanske inte den säkraste källan men skall leta mer. https://www.foretagande.se/foretagsekonomi-rad/dra-av-bilkostnader-for-tjanstebil-och-drivmedel. Men rent logiskt skall det inte vara något problem då du mycket väl kan få reseersättning för annans förmånsbil men då med samma reducerade belopp som denne får (6,50/9,50).
Någon koppling till att ersättningen absolut skall till bilägaren känner åtminstone inte jag till... men vem vet... Lycka till!