Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-07-21
16:11
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-07-21
16:11
Korrigera årets resultat
Hej! Upptäckte nu att jag bokförde fel summa som årets resultat, nu när jag gör årsredovisningen. Tänkte rätta till även så bokföringen ser rätt ut. Detta var en manuell verifikation. Antar att jag korrigerar rätt, för att det står samma summa i resultat rapporten som tidigare. Nu ser det ut så här:
8999 K 20 000
8999 D 20 000
2099 K 20 000
2099 K 20 000
Detta är aktiebolag. Summa ska vara egentligen 13 000. Hur gör jag nu?
Bästa hälsningar och tack för all hjälp
Svara
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-19
07:44
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-08-19
07:44
Hej Konsult,
För att rätta en verifikation är det lättast att du går till Bokföring - Verifikationer - klicka på den verifikationen du vill korrigera - öppna - åtgärder - skapa korrigeringsverifikation.
Bocka där bara i rutorna, en för varje konto, och Bokför. Skapa sedan en ny verifikation på det beloppet du skulle haft egentligen.
Om flera verifikationer är felaktiga gör du samma sak på de som är fel. Huvudsaken är att du går tillbaka till noll där det är fel så du kan göra om "ursprungsverifikationen".
Ha en trevlig dag!
För att rätta en verifikation är det lättast att du går till Bokföring - Verifikationer - klicka på den verifikationen du vill korrigera - öppna - åtgärder - skapa korrigeringsverifikation.
Bocka där bara i rutorna, en för varje konto, och Bokför. Skapa sedan en ny verifikation på det beloppet du skulle haft egentligen.
Om flera verifikationer är felaktiga gör du samma sak på de som är fel. Huvudsaken är att du går tillbaka till noll där det är fel så du kan göra om "ursprungsverifikationen".
Ha en trevlig dag!
Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-19
18:04
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-08-19
18:04
Hej! Vilket bra svar, tack. Det är precis det jag missade, hur man korrigerar på ett rätt sätt. Tack!
Svara