Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stephan1
MEDLEM

Korrigering gammal kundfordran

Hej,

 

När jag i början på året fick betalningen för en gammal kundfodran, så togs kundfodran bort från 1510 och summan gick in på 1930, men syns in i försäljning och som momsintäkt, hur kan det komma sig?

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Intäkten och momsen är redovisad i samband med att du fakturerat (alt. det år du fakturerat om du har bokslutsmetoden). När du nu får betalt så minskar din fordran och dina likvida medel ökar. Det sker alltså ingen bokning mot något resultatkonto eller momskonto.

 

//Carina

Stephan1
MEDLEM

Tack för svar!

Jag använder inte bokslutsmetoden, utan bokför på det år som betalningen sker, så alltså inte bokfört intäkten eller momsen 2021, hur ser jag till att den kommer in i bokföringen 2022?

Bokslutsmetoden (kontantmetoden) innebär att man bokför intäkten när man får betalt, men när man gör bokslut ska man boka upp alla kund- och leverantörsfakturor som är obetalda, men har fakturadatum det år man gör bokslut för. 

Dessa bokas då upp som en intäkt/kostnad och momsen redovisas i samband med detta.

När man sen får betalt för kundfordringar som är skapade innan bokslutsdatum så bokar man endast D1930/K1510, detsamma när det gäller en leverantörsfaktura som betalas där fakturadatum är innan bokslutsdatum, D2440/K1930.

Den ska alltså vara intäktsförd och momsen redovisad i samband med bokslut 2021.

Stephan1
MEDLEM

Tack för svar igen!

 

Tyvärr blev vare sig intäkten eller momsen redovisad under 2021, kan jag då redovisa dessa under 2022?

Hej,

 

Svårt att svara på. Man behöver se redovisningen innan det går att svara på den frågan.

Kan vara så att det är upptaget i redovisningen och bara momsredovisningen som ska rättas. Har du gjort bokslutet själv eller har du haft hjälp? Är det gjort i samma system som du har redovisningen? Som du förstår så är det en del kontroller som behöver göras innan man kan svara rakt av på din fråga. Det är ju ganska dumt att ta upp en intäkt två gånger om den bokningen har gjorts med automatik i Visma i samband med årsavslut.

Stephan1
MEDLEM

Tack för svar och din tid igen Carina!

 

Förstår bättre nu 🙂