Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigeringsverifikation av återbetald moms, enskild firma

Hej!

Jag har bokfört återbetalning av moms från skatteverket fel.

Jag har bokfört så här:

1930 - debet

2012 - kredit

Det innebär att mitt saldo på konto 2650 vid räkenskapsårets slut visade ett saldo på samtliga återbetalningar jag ska ha fått under året, även de återbetalningar jag redan fått. Mitt saldo på konto 1930 stämmer mot saldot på det faktiska bankkontot eftersom jag har gjort återbetalningen till rätt konto. 

Min fråga är: 

Om jag gör korrigeringsverifikationer på de återbetalningar jag har fått, kommer då mitt saldo på konto 1930 att ändras?

Jag tänker att jag korrigerar enligt "Checklista för momsredovisning - enskild firma" vilket då ser ut så här i Visma eEkonomi Smart:

1930 - debet

2650 - kredit

2012 - kredit

2012 - debet

Jag behöver ju göra dessa korrigeringar för att saldot på konto 2650 ska stämma, eller hur?

Mvh

Eliasson

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Om jag förstår det rätt har du gått efter vårt skrivna hjälpavsnitt Checklista - momsredovisning för enskild firma till eEkonomi vilket är jättebra däremot är jag inte riktigt med dig på vart det har blivit fel? 

Har du fått tillbaka pengar från Skatteverket och bokfört denna återbetalning mellan 1930 i debet och 2012 i kredit är detta helt korrekt. Nästa steg är att bokföra och stämma av själva momsen på ditt skattekonto (2012) och redovisningskonto för momsen 2650. Detta gör du som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, när du fått tillbaka pengar från skatteverket bokför du: 
2650 - Kredit
2012 - Debet

Jag misstänker alltså att du inte gjort fel här men att du däremot inte hunnit göra sista steget. Jag länkade till det skrivna hjälpavsnittet ovan, steg 8 Bokför momsen är det steg jag beskrivit ovan.

Har jag missförstått något eller om det känns oklart får du gärna återkomma! 🙂

/My