Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndEng
MEDLEM

Kreditfaktura som dragits på framtida fakturor

En uppdragsgivare har nu betalat in 2 500 kr av två under 2023 utställda fakturor 11 000 kr resp. 3 750 kr , dvs dragit av en kreditfaktura (dubbelfakturerad) 12 500 kr som legat sedan dec 22. Hur skall detta hanteras i bokföringen för att allting skall vara korrekt,

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har du skickat en kreditfaktura i 2022 men inte återbetalat och har två st fakturor i 2023 som du skulle fått betalt för men som istället drogs av på den kreditfakturans belopp som kunden hade tillgodo? I sådana fall så bör du lägga in kreditfakturan med datum i 2022 och de andra två debetfakturorna i 2023 för det första. Sedan så blir arbetsgången som nedan:

 

  • Bankhändelse på 2500 kr pengar in.
  • Matcha först mot debetfakturan, 11 000 kr, se till att hela fakturan blir slutbetald så det inte blir delbetalning
  • Belopp kvar att stämma av slår över på -8 500 kr. Matcha mot kreditfakturan, -12 500 kr, se till att hela fakturan blir slutbetald så det inte blir delbetalning
  • Beloppet kvar att stämma av slår åter över på plus 4 000 kr. Matcha mot debetfakturan, 3 750 kr

 

När du gör på detta sättet så blir belopp kvar att stämma av 250 kr, så kanske att du råkat skriva fel belopp i tråden eller så bör du undersöka om det kanske saknas någon del som behöver kompletteras? För vad jag kan se så har kunden betalat in 2 500 och hade tillgodo 12 500 dvs 15 000 totalt, men de två fakturorna som ställdes ut i 2023 är enbart på 14 750 kr dvs verkar som att kunden betalt in 250 kr för mycket. 

 

Ha det fint!

Josefine