Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LuddeJ
NY MEDLEM

Kvittningsemission och obestånd

Hej! 

Lite nischad fråga. Jag reser en kapitalrunda med externa investerare. En investerare vill skicka in sina pengar till mitt emissionskonto innan rundan är stängd, alltså kommer jag ha en investerares pengar på kontot i förväg. Kan jag använda dessa innan nyemissionen är genomförd? Kan jag utfärda ett skuldebrev till investeraren och sedan kvitta detta i en kvittningsemission, istället för att ha kontanter på emissionskontot? Om ja, riskarar jag då att hamna på obestånd eftersom mina kostander finansieras av en skuld? 

Inser att det kanske är en inväcklad fråga. Jag förtydligar gärna om det behövs! 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag förstår frågan men är osäker på vilka regler (Om det finns några) som gäller för detta. Så rekommenderar att du tar kontakt med en ekonomikonsult eller revisor och lyfter frågan med dem. Har letat efter information gällande detta men inte lyckats hitta något.

I grunden så finansieras kostnaderna av det ökade aktiekapitalet vilket i sig är helt ok så länge man inte har förbrukat mer än halva aktiekapitalet när året är slut.

/Joachim