Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ThellieToys
MEDLEM

Lägga in uppläggningsavgift

Hej! 
Vi har tagit ett lån hos Almi för att starta vår verksamhet. När vi bokförde lånet la vi in att vi hade fått 65000:- men i själva verket hade vi ju fått in 64500:-, vi gjorde då en korrigerings verifikation och ändrade till 64500:- MEN vi glömde då att lägga in att vi har fått ett lån på 65000 men det var ju 500:- i uppläggningsavgift. 
Vart ska vi lägga uppläggsningsavgiften? Gör vi en helt ny verifikation eller går vi in och skapar en ny korrigerings verfikation och under vilket nummer bokför vi uppläggningsavgiften? 

Med vänliga hälsningar
ThellieToys!  

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Uppläggningsavgiften kan du lägga mot bankkostnader konto 6570 alternativt ett finansieringskonto t ex 8490 Övriga skuldrelaterade poster.

 

Du kan antingen göra ett ändringsverifikat eller så gör du ett separat verifikat med debet 500 kr på något av ovan konto och krediterar skuldkontot så att du har en skuld på 65 000 kr som sedan amorteras av.

 

//Carina

Nu känner jag mig jättekorkad.. Men jag förstår inte riktigt, helt ny i denna värld. 
Ska jag lägga som en ny verifikation, 1930 kredit och sedan 6570 debet? Summa 500 kr. 
Lånet ligger på 2390 - långfristiga skulder 

Hej,

Som jag tolkar din fråga så har du bokfört följande:

Debet 1930 - 64 500 kr

Kredit 2390 - 64 500 kr

 

Då har du rätt saldo i bokföringen på banken eftersom du fått in 64 500 kr i samban med överföringen av lånet. Det innebär att din skuld på konto 2390 är 500 kr för låg. Du ska då lägga till en bokning enligt följande:

Debet 6570 - 500 kr

Kredit 2390 - 500 kr

 

När den bokningen är gjord så har det inte hänt något på bankkontot, men din skuld på konto 2390 stämmer överens med den skuld du har hos Almi.

 

Hoppas att min förklaring hjälper dig.

 

//Carina

 

Ja precis, vi gjorde en korrigering så att det blev rätt. 
Då lägger jag in det som en ny verifikation, 6570 på debet och 2390 på kredit. Så ska det blir rätt? 
Tack för förståelsen, hjälpsamheten och tiden! 🙂

Ja, det bör bli rätt så.

Bra om du stämmer av skuldsaldot enligt låneavin med bokföringen med jämna mellanrum så att du har samma skuld i bokföringen som det är på låneavin.

//Carina

Tusen tack!
Ja men bra tips, det ska vi verkligen kolla med jämna mellanrum! 🙂 
Ha en fin dag!