Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lägga upp anläggningstillgång enligt kontantmetoden

Jag bokför enligt kontantmetoden och ska lägga upp anläggningstillgångar som jag ska göra avskrivningar på. Jag undrar vilket datum jag ska använda som anskaffningsdatum; fakturadatum eller det datum då fakturan betalats (alltså det datum jag brukar bokföra fakturan på)? 

I instruktionerna om anläggningstillgångar står det: 
"Innan du lägger till den nya anläggningstillgången i listan, måste inköpet registreras genom att bokföra inköpsfakturan."

Ska jag alltså bokföra inköpsfakturan som vanligt först (trots att jag bokför enligt kontantmetoden)?

Om jag ska göra det, vilket konto ska jag använda som kostnadskonto, då jag ju vill bokföra den som en anläggningstillgång? 
Avser anskaffningsvärde beloppet exkl moms på inköpsfakturan? 

Jag använder Visma E-ekonomi. 

Tack på förhand!

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om du använder kontantmetoden bokförs inte fakturan förrän den betalas så jag föreslår att du sätter betaldatum = bokföringsdatum = Anskaffningsdatum. Observera att avskrivningar görs månadsvis med början den första i månaden för anskaffning.

Anskaffningsvärdet är inköpsvärde exklusive moms enligt leverantörsfaktura. 

Konto för bokföring väljer du i kontoplan  Var noga med att klassificera dina anläggningar i anläggningsregistret så att det stämmer överens med valt bokföringskonto. Väljer du 1220 Inventarier och verktyg i bokföringen så ska du välja Inventarier som "Tillgångstyp" i anläggningsregistret. 1250 Datorer blir Datorer i anläggningsregistret. Blandar man kommer balansräkningen att se lite konstig ut när avskrivningarna börjar bokföras.

Fråga gärna igen om något känns oklart.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för ditt svar!

Uppfattar jag dig rätt då, att jag ska alltså bokföra leverantörsfakturan som vanligt först (kredit bankkonto, debet moms och ett balanskonto, i detta fall 1110 Byggnader)?

Sen lägger jag upp den som en anläggningstillgång med värdet ex moms och väljer anläggningstyp Byggnader? Det bokförs alltså inte dubbelt då på konto 1110?

Hej

Svar nej, anläggningsregistret bokför bara beräknade avskrivningar.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Okej, tack!