Hej!
Denna fråga handlar om finansiell leasing, vi har köpt in en bil till företaget (personbil) och fick betala in en handpenning. För denna handpenning tog två av ägarna ett lån och betalade in vid bilköpet. Hur ska man gå tillväga bokföringmässigt?
1. Hur bokför man inköpet av bilen, hur mycket ska räknas som materiell anläggningstillgång?
2. Hur bokförs handpenningen som betalas in från privata pengar. Kan man skriva det som lån från ägarna /skuld till ägare?
3. Om ja, kan sedan varje amortering av lånet bokföras in i företaget och betalas av från 1930 i kredit och debetera den ovannämnda skulden till ägarna?
4. Om nej, ska man bokföra bilensvärde som tillgång dock utan handpenningen?
5. Vid finansiell leasing ska man beräkna en ränta, hur ska man komma fram till ett sådant belopp?
6. Hur bokförs leasingavgiften? Då vi har bilen som materiell tillgång i balansräkningen är då varje leasingavgift amortering från skulden som tillgången bokas mot?
Tack på förhand