Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Angy09
MEDLEM

Leasing första förhöjd

Hej,

 

vi är ett AB som precis bytt in gammal leasingbil och plockat ut en ny. Övervärdet i gamla bilen (150 000 kr) gick rätt in i nya bilen som förhöjd första leasing. Vi har även betalt in extra (50 000 kr) då vi vill lägga in totalt 200 000 kr i förhöjd första leasing. 

Jag vet hur jag bokför detta normalt sett men jag får inte ihop det den här gången och funderar på om jag saknar något underlag eller om jag bara inte kan tänka rätt den här gången.

 

Inbetalningen på 50 000 kr:

1930 Kredit 50 000 kr

1720 debet 50 000 kr

 

Men hur bokför jag den inbetalning som gått direkt från bilhandlaren in i nya bilen? Pengarna kom aldrig in på vårt konto. Jag har således inget motkonto. 

Enda jag kan tänka är att jag bokar det som övervärde på bilen och lägger "vinsten" på 5615.

Alltså: 

5615 Kredit 150 000 kr

1720 debet 150 000 kr

 

Sen fördela på 36 mån.

 

Tänker jag helt fel?

 

 

 

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du tänker helt rätt. Om du inte har bokfört den extra inbetalningen på 50 000 så kan du lägga till övervärdet i den transaktionen direkt. Glöm inte att se till att du drar av halva momsen på både den första förhöjda leasingavgiften och även på övervärdet som du krediterar 5615 med.

Det går bra att dela upp det i två händelser också som du gjort i ditt exempel i den inledande frågan.

Efter detta så får du periodisera det på 36 månader.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim