Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leverantörsfaktura med datum föregående år - fel i resultaträkning?

Jobbar i visma eekonomi smart och visma deklaration/årsredovisning för AB. Registrerade en leverantörsfaktura på bankkostnader med datum 2018-12-31 och den hamnade på 2018 efter att deklarationen för 2018 var slutförd (upptäckte det nu när jag gör bokföringen för 2019). Kostnaden drogs 21 januari 2019. Detta har resulterat i att de 1200 kr för bankkostnader inte kom med på resultaträkningen för 2019 utan ligger på 2018 (men ej med i 2018:s resultat och årsdeklaration, då hade jag ju dessutom redan betalat bankkostnaderna för år 2018 i början av 2018 så vill ju inte ha två bankkostnader samma år) och således inte lade in denna faktura för 2019 i systemet förrän senare. Blir ju fel i resultaträkningen vad jag kan se... de 1200 kr är ju inte med under 2019 där. Vad kan jag göra för att fixa situationen?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Fd medlem!

Jag har sökt efter information om din fråga men inte hittat något liknande exempel. Vill du få allt 100 % rätt är det rätt så många steg att gå igenom, bland annat en omprövning av deklarationen.

  1. Backa bokslutet.
  2. Bokföra fakturan som leverantörsskuld för 2018 med betalning 2019.
  3. Göra om bokslutet och deklarationen.
  4. Begära omprövning av deklarationen hos SKV.  Du kan läsa mer på Skatteverkets webbplats om självrättelse och omprövning av deklaration.

Kanske är det inte nödvändigt att registrera fakturan per den 31 december 2018, eventuellt kan det vara OK att bokföra den per den 1 januari 2019. Här kan jag dock inte säga hur strikt regelverket är vid en kontroll från Skatteverket. Mitt råd är att ringa Skatteverket och fråga dem om deklarationen behöver göras om. Återkom gärna när du vet om omprövning krävs så guidar vi dig igenom stegen för att göra om bokslutet alternativt boka om fakturan till 2019.

 

/Anna-Carin