Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

StudsaAB
MEDLEM

Lösen av leasingbil med restvärde noll

Vi har fortsatt leasa en av våra bilar efter leasingperioden så att vi till slut löst in bilen per. Den har nu överförts till vårt bolags ägo utan att vi betalt något för detta. Dvs restvärde på 0 kr. Nu är frågan hur jag bokför detta samt hur jag får tag på ett marknadsvärde som jag gissar att jag måste bokför bilen till. 

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Eftersom du fortsatt leasingperioden och nu har ett restvärde på noll, så kommer du inte kunna bokföra detta då värdet är noll och därmed är köpet/anskaffningsvärdet noll. Detta betyder dock inte att det inte blir en tillgång i företaget rent tekniskt, så det är viktigt att spara alla underlag du fått till framtiden som underlag för anskaffningsvärdet till eventuell försäljning. 

 

Har du ett sidoordnat anläggningsregister så kan du även lägga in bilen där, med värde noll, för att hålla koll på att den ägs av företaget. Tänk på att eventuell förmånsbeskattning fortfarande kan ske om man använder bilen privat mer än det som står här

 

Ha det fint!

Josefine

StudsaAB
MEDLEM

Tack för svar. Så jag kan/ska alltså inte lägga in den som en tillgång i bolaget, trots marknadsvärdet är ca 140.000 kr men anskaffningsvärdet är noll. 

 

Om så är fallet, så hur registrerar jag en eventuell försäljning av bilen?

 

Ha ett gott slut

Lars

Hej igen!

 

Ingen fara. Det blir ingen bokföring av lösen av leasingbilen nej, eftersom anskaffningsvärdet är 0 kr. Sedan kan man lägga in den i anläggningsregistret med värde 0 om man vill hålla koll på detta om man eventuellt säljer bilen. Att bilen har ett marknadsvärde på ca 140 000 kr saknar betydelse i just detta, då företagets kostnad för anskaffandet av bilen är noll. Det betyder ju självklart inte att bilen inte finns i företaget, bara att den inte kostade något vid lösen av leasingen och därmed 0 i kostnad för företaget. 

 

Vid eventuell försäljning så blir hela försäljningen en vinst och bokförs mot tex ett 36XX eller 39XX konto. 

 

Ha det fint, och god fortsättning.

Josefine

Tack för svar och önskar dig ett fantastiskt 2023.

 

/L