Hej!
Jag har en relativt nystartad enskild firma, använder mig av kontaktmetoden och har en momsbefriad verksamhet. Jag sitter nu och ska börja göra månadsavstämningar och har några funderingar.
Det första jag undrar över är balansrapporten i Visma Eekonomi. Jag har förstått att balansrapporten heter balansräkning i Visma eEkonomi och att det är bra att stämma av den varje månad. Jag har förstått det som att SUMMA TILLGÅNGAR ska vara samma belopp som SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER i slutet av året. Just nu är SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER plus BERÄKNAT RESULTAT = SUMMA TILLGÅNGAR. Det verkar rimligt, ska det vara så under räkenskapsåret, innan jag har bokfört och fört över årets resultat?
Jag har också kollat att beloppet på mitt företagskonto är samma som på mitt bankkonto, samt att jag har underlag för alla händelser. Är det någon som har mer tips på vad jag kan tänka på vid månadsavstämningar?
Vänliga hälsningar, Therese
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Vad kul med nystartad, hoppas allt går bra för dig. Det stämmer fint att tillgångar skall vara samma summa som eget kapital och skulder, men att balansrapporten/räkningen bara balanserar vid bokslutet då det är först då årets resultat bokförs. Så under året så behöver du även räkna med beräknat resultat, precis som du säger.
Det låter spontant som att du har koll på det mesta som är nödvändigt att kolla på under året, i och med att du inte är momspliktig. Det kan också vara bra att kontrollera resultatrapporten/räkningen för att se om dina intäkter samt kostnader ser rimliga ut jämfört med verkligheten. I övrigt så är det inte så mycket mer du behöver hålla koll just per månad, utan det blir mer sen avstämningar i bokslutet skulle jag säga. Någon annan användare i forumet som har fler tips på vad de brukar stämma av varje månad?
Ha det fint!
Josefine
Hej Josefine!
Toppen, tack för ditt svar. Skönt att få stämma av och se att jag tänker rätt kring balansräkningen. Också bra med tipset att kolla resultatrapporten och se om den är rimlig. Jag får se om jag får fler tips men annars så kanske det är så att det räcker fint med den månadsavstämningen just när verksamheten inte är så omfattande.
Hälsningar från Therese
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.