Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matcha återbetalning till tidigare betald faktura

Återkommer till min fråga om återbetalning av tidigare betald faktura.

Jag har alltså köpt och betalt vara över internet. Betalade fakturan direkt via mitt privata bankkonto.
Strax efter uppmärksammas att jag ej fått utlovad rabatt. Företaget gör en återbetalning ditekt till mitt privata bankkonto (samma som jag betalt över), vilket inte är kopplat till mitt bokföringsprogram!!

Måste jag redovisa vad jag egentligen skulle betala eller räcker det med att bara bokföra insättningen (återbetalningen av dessa x kronor till mitt privata bankkonto och hur iså fall konterar jag denna återbetalning... vilka kontonummer ska använda??
Ska jag då också skriva att denna ska matchas med tidigare bokförda händelse
eller ska jag kreditera den tidigare bokförda
betalningen och sedan lägga in allt på nytt??
Fick ingen riktigt specificerad faktura mer än ett bruttolopp efter avdragen rabatt!
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du fått papper på att du skall betala med en reducerad kostnad, d v s att du fått rabatt?

Boka upp det nettobelopp du betalat privat på ett skuldkonto, typ 2890 om du har ett aktiebolag. Då vet du att företaget har en skuld till dig i och med att du betalat företagets kostnad privat. Har du enskild firma, tag 2018 som är Övriga egna insättningar.

Kontera momsen i debet ifall du fått momsen specificerad, om inte, kan du inte dra någon moms. Kan du dra momsen, måste du dra av den moms du fått tillbaka från den moms du betalat först, d v s du nettar ut debetmoms och kreditmoms.

Efter eventuell dragen moms, konterar du kostnaden i debet även här som nettad.

Nettad = Om du fått en kostnad på 100:- men fått rabatt på 20:- är nettot 80:- och kostnaden du fått totalt sett kallas då nettad kostnad (av mig i alla fall).


//Lena