Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matcha löneutbetalning mot manuellt bokförd lön

Hej,

Precis gått över från Administration till E-ekonomi Smart och försöker lära mig detta.

Har nu ett problem. Vi har skaffat bankkoppling så alla bankhändelser är låsta att kontera.

Nu har jag betalat ut lönen 20 150 kr brutto från 1930 och ska matcha den mot något.

Hur gör jag då?

 

I Admin gjorde jag ett verifikat som följande:

7220 D,  31 000 kr

7510 D, 9740 kr

2731 K, 9740 kr

2710 K 10 850 kr

1930 K, 20 150 kr

 

Sen vid utbetalning till Skattekontot, 1930 K & 1630 D.

Sen har jag matchat Skattekontots händelser mot 1630 och resp konto.

 

Hur gör jag nu i E-ekonomi. Försökt läsa era exempel, men blir inte riktigt klok på det 🙂

Hjälp!

 

Kim

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Kim, 

Eftersom du redan bokfört lönen och själva löneutbetalningen på 1930 bland annat så ska det ju inte bli en ny kreditering av kontot i bokföringen om man säger, du har ju däremot en bankkoppling och måste kunna matcha bankhändelsen och det har vi en funktion för. Du går till Kassa och bankhändelser - klicka på Matcha på utbetalningen - välj bokföringshändelsen Importerade verifikationer och välj sedan verifikationen du importerat för löneutbetalningen från Visma Administration - Bokför. Det skapas ingen ny verifikation när du bokför händelsen på detta vis, vilket som sagt är helt korrekt men du knyter bankhändelsen till den befintliga verifikationen för löneutbetalningen och den försvinner från listan under Kassa och bankhändelser

 

Jag tror och hoppas detta kommer hjälpa dig att komma vidare, känns något oklart får du gärna återkomma. 
Ha en fin dag! 🙂 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har inte gjort en verifikation ännu för denna utbetalning. Exemplet var hur jag gjorde förut i ADmin. Nu har lönen bara betalats ut från kontot direkt via en överföring, så jag behöver skapa en verifikation för det som jag kan matcha med dragningen från bankkontot.

Hej, 

Jag tänker på den verifikation du skrivit att du gjort i Visma Administration, där har du ju bokfört mot konto 1930 - Företagskonto i kredit, det innebär att du har visat att du utbetalar lönen. Därför så bör du inte skapa en ny verifikation igen där du har 1930 i kredit som visar samma löneutbetalning utan matcha bankhändelsen mot den importerade verifikationen direkt. Men du kanske inte har fört över bokföringen från Administration till Visma eEkonomi, är det så du menar? 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, jag förstår precis ad du menar, men jag har inte gjort något verifikat ännu för utebetalningen alls. Inte i Admin och inte i E-ekonomi. Vi har bara gjort en utbetalning från banken manuellt på banken inte i bokföringen alls.

MEN eftersom Visma har en bankoppling har jag en omatchad bankutbetalning i E-ekonomi, som det inte finns ett verifikat till för jag vet inte hur hur jag gör eftersom jag inte kan göra som jag tidigare gjort i Admin föregående månader.

Verifikationen som du visade ovan var alltså bara ett exempel på hur du har hanterat det tidigare månader i Admin, då är jag på banan igen. 🙂 

Du gör precis som du gjord i Visma Admin, du konterar detta manuellt och din kontering som du beskriver från tidigare månader är klockren. I eEkonomi går du till Kassa och bankhändelser - klicka på händelsen  - Matcha - välj bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering. Här kan du nu kontera löneutbetalningen själv och Bokföra. Nedan visar jag en bild på hur det kan se ut utifrån ditt exempel. 

 

Sen har vi ju då lönemodulen som kan hjälpa till med exakt detta för att du ska slippa sköta allt manuell. Där får du hjälp med bokföringen av själva lönebeskedet men du kan också skapa arbetsgivardeklaration att lämna in till SKV via fil samt bokföring av denna. Du kan läsa mer om detta via länken Visma eEkonomi lönebesked.

Hojta om något är oklart!
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

TACK SNÄLLA!!

Nu fick jag ihop det!

Tjihoo!

Trevlig helg 🙂