Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PVMAB-2014
MEDLEM

Medicinsk fotvård

Hej!

 

Viket konto ska jag ta för medicinsk fotvård i Visma e-Economi?

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Just fotvård är lite svårt då det normalt sätt är en skattepliktig förmån, men kan i vissa fall gå under friskvård eller rehabilitering/sjukvård. Jag rekommenderar att dubbelkolla med Skatteverket om detta är skattefritt eller skattepliktigt (dvs förmån eller ej). Om det räknas som rehabilitering så kan du bokföra det mot tex 7624 Sjuk och hälsovård, om det räknas som friskvård så kan du bokföra det mot tex 7699 övriga personalkostnader. 


Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra i forumet med liknande funderingar.

 

Ha det fint!

Josefine

PVMAB-2014
MEDLEM

Tack för ditt svar.

 

Jag har tidigare frågat Skatteverket om det och de sade jag har kund använda dom gånger jag har behov av medicinsk fotvård .

Med andra ord ska det vara skattefri friskvård .

 

Tack så mycket .

 

Jag måste ändra konto för att i år har jag bokfört på det på 6991 gånger 2 tillfälle?

 

Hur ändrar jag enklast?

Mvh Peter Engdahl

Hej igen!

 

Vad bra, då går det utmärkt att bokföra det som skattefri friskvård. Du kan antingen korrigera dessa två verifikationer om de är i öppna perioder och ändra till konto 7699, alternativt så kan du göra en manuell korrigeringsverifikation där du flyttar det beloppet du bokfört på 6991 i kredit och bokför mot 7699 i debet för att få det mot rätt konto. I sista alternativet så är det viktigt att hänvisa till de tidigare verifikationerna så du vet att det är korrigeringar gällande just dessa händelser. 

Ha det fint!

 

Josefine