Hej!
Är ganska ny när det kommer till bokföring och tagit på mig att bokföra i vår förening, föregående kassör har inte varit speciellt behjälplig och därmed är jag lämnad till mitt "öde".
Nu till min fråga,
jag försöker lägga in vinsten vi har från föregående år men får inte till den, vilket gör att när jag bokför blir det fel slutsiffror. Hur får jag in pengarna vi har på kontot i bokföringsprogrammet UTAN SIE-fil då det verkar vara helt omöjligt för vanliga döda att få tag på..
Har försökt på lite olika sätt men slutade med att jag startade om företaget så nu är allt "nytt" igen.
Supertacksam för all hjälp jag kan få!
Löst! Gå till lösning.
Du ska utgå från balansräkningen för föregående år och lägga in de siffrorna som ingående balans för räkenskapsåret. Bankkontosaldot lägger du som ett positivt belopp på 1930 (eller det konto du kommer att använda för detta) och om det inte finns några fordringar eller skulder ska samma summa läggas som negativt belopp på kontot för Eget kapital, 2061. Är kapitalet uppdelat i bokslutet lägger du det balanserade resultatet (från tidigare år) på 2061 och senaste årets vinst på 2069.
Tack så jättemycket för svar! Allt är så snurrigt just nu haha, men nu fick jag till det! 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.