Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronica88
MEDLEM

Missad inventarie från tidigare räkenskapsår

Min kund (EF) köpte en butik i slutet på 2020 men tidigare anställda glömde föra över balansen på inventarierna vid köpet.

Tidigt år 2021 brann den nyinköpta butiken ner.

under 2022 så får min kund ett försäkringsbelopp som självklart hamnar på 39 konto.

under 2022 köper hon in nya inventarier till den nu nyinredda butiken.

i hennes deklaration får hon en stor skattesmäll pga att tidigare nedbrända inventarier inte är bokförda.

hur kan jag hjälpa henne?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Detta är tyvärr väldigt svårt att ge råd kring utan någon insyn i din kunds bokföring eller en djupare insyn i skattevägledningar. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för råd kring detta, och om man kanske kan lämna in en rättelse på 2020s deklaration för att få med detta värdet som man sedan kan hantera i en rättelse för 2021s deklaration. Rimligtvis så bör det handla om att rätta antingen både 2020 och 2021s deklaration men rent bokföringsmässigt i 2022, men det är möjligt att du kan göra rättelsen både bokföringsmässigt och skattemässigt i 2022. Det är dock något som du får kolla med Skatteverket som sagt. God redovisningssed säger att rättelser skall ske i nästkommande öppna period, men i vissa fall skall dock rättelser i deklarationer göras i året som felet gäller. 

Ha det fint.

Josefine