Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

veronica11
MEDLEM

Moms kontantmetoden

Hej, om man bokför enligt kontantmetoden och ska göra delbetalningar av en leverantörsfaktura, ska man vid varje delbetalning ta upp momsen på denna eller ska man ta upp hela beloppet med moms på leverantörsfakturan och använda sig av ett skuldkonto när man sedan betalar resten av delbetalningarna? Frågan är alltså hur man ska behandla bokföringen av momsen, en gång eller vid varje delbetalning.

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall ta upp hela kostnaden och hela momsen vid första betalningstillfället. Det som är kvar att betala bokför du på konto 2440. Visar med ett exempel på en kostnad på 10 000 inklusive moms som du betalar 5 000 kr på vid två tillfällen.

1. Vid första betalningen så bokför du det på detta sätt

1930 Kredit 5 000
5410 Debet 8 000
2641 Debet 2 000
2440 Kredit 5 000

2. När du sedan gör nästa betalning så bokför du hela den betalningen mot 2440 enbart.

1930 Kredit 5 000
2440 Debet 5 000

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim