Vi har köpt in en begagnad bil av en privatperson till vårat företag för 42 000 kronor.
Är det korrekt att bokföra detta:
Debet Kredit
1240 - 42 000 1930 - 42 000
Sedan sålde vi våran tidigare bil till en bilhandlare. (Den har dock tidigare varit ägd av en privatperson)
På kvittot för denna försäljning angav vi ingen moms men blev sedan osäkra på om det är korrekt eller ej?
Ska försäljningen av den gamla bilen bokföras tvärtom, alltså:
Debet Kredit
1930 - 15 000 1240 - 15 000
Har försökt söka mig fram till rätt svar men blir inte klok på detta med moms och inte moms så vore super tacksam för svar, vill vara helt säker på att det blir rätt.
Hej
Inköpet av den begagnade bilen har du angett helt korrekt.
Gällande försäljningen av bilen så förstår jag inte helt om det var företaget eller en privatperson som ägde bilen innan den såldes.
Skulle det vara företaget som ägde den så behöver jag ha mer information om vad inköpspriset exkl moms var för den bilen samt hur mycket som är avskrivet på den genom åren. Dvs den totala avskrivningen.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack för svar!
Bilen vi sålde ägde vårat företag. Den fanns redan i företaget när vi köpte företaget för ett par år sedan så jag vet inte hur mycket den var inköpt för eller hur mycket som är avskrivet på den. Jag kan inte hitta något kvitto eller någon verifikation på när den är köpt men det verkar vara 2010 när jag söker på bilens regnummer. Den förra ägaren av detta företaget ägde bilen privat, sen köpte företaget bilen av den förra ägaren.
Hej
Skulle säga att ni i så fall bokför försäljningen av bilen mot konto 3971 Vinst vid avyttring av immateriella anläggningstillgångar.
Skulle dock rekommendera att du fortsätter undersöka om bilen finns kvar som tillgång i företaget. Anlednignen till detta är att om den tidigare är bokförd som en tillgång på t ex konto 1240 och avskrivningarna är gjorda på konto 1249 så skall beloppen som berör denna bilen bort från dessa konton för att er bokföring skall bli korrekt.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.