Hej! Nu har jag en kort fråga om moms på köp utanför eu och hur jag ska bokföra detta.
Jag har alltså betalat moms på köpet.
Exempel:
pris på köp 500kr
moms betald 100kr
Eftersom jag redan betalt momsen och ej kommer bli ersatt för den. Ska jag då bokföra:
4545- 400kr
2645- 100kr
2615- 100kr
eller blir det då att jag ska bokföra med fiktiv moms istället?
alltså:
4545- 500
2645- 125
2615- 125
Är mycket tacksam för svar!
Hej @AwenaOlsen
För att kunna svara på din fråga behöver vi veta om det är en tjänst eller vara du köpt från ett land utanför EU.
/Pamela
Det är en vara.
/Awena
Tack för svar.
Vid köp av vara från ett land utanför EU ska det aldrig redovisas någon moms, vare sig ingående moms att dra av eller omvänd skattskyldighet (sk fiktiv moms).
Det är enbart vid följande scenarier som moms ska redovisas, dvs omvänd skattskyldighet, oavsett om det framgår någon moms på fakturan eller inte:
- Köp av vara från annat EU-land
- Köp av tjänst från annat EU-land
- Köp av tjänst från land utanför EU
När det kommer till köp av vara från land utanför EU bokförs alltså själva köpet av varan utan momskod. Däremot kan det vara så att man ska redovisa monetärt tullvärde och det ska i sådana fall redovisas i ruta 50 i momsdeklarationen samt den omvända skattskyldigheten i ruta 48 och 60. Du kan logga in på Tullverket.se för att se om det finns något monetärt tullvärde att redovisa.
Om det är så att du får en faktura från exempelvis DHL eller Fedex där det står "Importmoms" eller liknande så blir detta en kostnad för företaget. Det är inte en moms som man får dra av.
Mer om hur man bokför inköp av tjänster och varor inom och utanför EU samt monetärt tullvärde finns att läsa i länken nedan:
Inkop-av-tjanster-och-varor-inom-och-utanfor-EU
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.