Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsfel efter kassarabatt

Efter att ha kollat min momsrapport för februari, ser jag att jag har fått en avvikelse på en kassarabatt (konto 3731) som jag gett till kund. Enligt kontoplan finns det ingen momsrapportkod på det kontot, ska det finnas en? Om ja, vilken, momspliktig ruta 05 - momspliktig försäljning 25%?

Då det är en momspliktig varuförsälning det handlar om.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Ja det skulle lösa din avvikelse, så länge det enbart rör sig om 25 % moms.

Om du har gjort det här via en kundfaktura där du anger en total fakturarabatt minskar kundfordran med beloppet du ger i rabatt. Om vi tänker oss att du säljer varor för 1 000 kr inklusive moms och sedan lämnar 10 % rabatt blir konteringen följande:

1510 Debet 900 kr
3731 Debet 80 kr
2611 Kredit 180 kr
3051 Kredit 800 kr

Har du momsrapportkod 05 - 25% på både konto 3051 och 3731 i det här fallet så kommer momsredovisningen att bli rätt.

Om du istället lämnar en rabatt på varje fakturarad i programmet bokförs inte rabatten upp på konto 3731 alls. Istället minskar beloppet på konto 3051 med given rabatt, i det här exemplet från 800 till 720 kr.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag håller inte riktigt med svaret. För att det är inte säkert kunden utnyttjar kassarabatten då en oftast är tidsrelaterad, ex.vis betala inom 10 dagar. Då vet du inte förrän kunden betalat om kunden utnyttjat rabatten och därmed inte ha rätt att räkna ned momsen förrän du vet att rabatten utnyttjats, d.v.s. vid betalningen skall först reduceringen av utgående moms göras.
(Jag arbetar inte VISMA)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Leif G!
Absolut, det har du rätt i. Men i Visma Administration är det så konteringen ser ut när man lägger in en fakturarabatt på en kundfaktura. Har man en tidsram för när rabatten kan utnyttjas och det inte inträffar får man antingen boka om beloppen manuellt eller kreditera fakturan och göra en ny. Fakturan ändras inte automatiskt efter en viss tid och därmed inte underlaget heller.