Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karl-Bertil
UTFORSKARE

Momsredovisning och missad faktura

Jag märkte att jag inte bokfört en eu-faktura för 24 maj, nu när jag nu förbereder momsredovisningen till SKV i Juni. Det är den enda tjänsten jag köper (inom EU) så det är lätt att se mitt misstag.

fråga: Kan jag bokföra fakturan i efterhand i eEkonomi (idag 19 Juni) eller blir det problem med att nummerserien för att verifikaten inte är nummerföljd och datumföljd.

EF och kontantmetoden är det som används. 

Bäst att fråga om detta är OK eller om det finns någon annan lämplig procedur.

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det bästa är att du bokför fakturan på rätt datum och sedan ångrar momsredovisningen för maj och sedan skickar in en ny uppdaterad redovisning för Maj innan du gör Juni månads momsredovisning. Då blir allt korrekt bokfört och redovisat på rätt månad och i rätt momsperiod.

/Joachim

Karl-Bertil
UTFORSKARE

Tolkar jag dig rätt att om jag idag (20/6) bokför den missade fakturan på 24/5 så blir det inga problem i programmet då verifikationen med konsekutiva datum i en följd plötsligt får ett verifikationsnummer som refererar en tidigare månad - jag menar verifikationsnummer och datum följs ju vanligtvis åt på ett logiskt sätt men här blir det ett konstigt hopp bakåt i datumen. 

Hej

Helt korrekt. Att vernumer inte följer datumordningen är inte ett krav utan bara en rekommendation så det är inte något problem att göra på det sättet. 
Viktigare att det redovisas i rätt period än att datumordningen följs kan man förenklat säga.

Så lägga in fakturan på 24/5, Ånga momsredovsningen för maj och skicka in en ny uppdaterad redovisning.

/Joachim