Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsredovisning retroaktivt för 2015 pga för hög omsättning

Hej mitt aktiebolag har kommit upp i en omsättning som gör att jag behöver lägga om från helårs till kvartalsredovisning retroaktivt. Mitt dilemma är att jag stängt perioderna tom november och jag behöver nu redovisa 4 kvartalsrapporter till skattemyndigheten. Jag har det här första året ett förlängt räkenskapsår som slutar per 160630 och undrar nu hur jag ska bokföra så att det blir korrekt i redovisningen. mvh Christina
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Du kan via Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter ändra din låsning, och här även din momsperiod. Men du skulle först behöva kolla med skatteverket exakt hur du ska hantera detta, om det är okej att du låser upp din bokföring. Vad du ska ha för låsningsperioder beror på hur stor omsättning du har. Via frågetecknet hittar du Supportpanelen, här står det mer om detta. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag pratade med Skatteverket tidigare i veckan, och de sa att jag skulle kolla med er på Visma om det går att låsa upp perioderna. Bokför jag då per kvartal och sen tar den ackumulerade summan på momsredovisningskontot och tömmer det när jag betalar in. Jag antar att det på något sätt ska gå via skattekontot också. Skulle bli mer än glad för exempel som T-konton. Mvh Christina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, fint Christina! Du kan då tillfälligt ändra till Ingen låsning efter Bokföring låst t.o.m inne på Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Här ändrar du även din momsperiod. Se denna filmen för information om hur du redovisar och bokför moms i Visma eEkonomi - Hantera din momsredovisning i Visma eEkonomi      
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Emanuel, har kollat filmen som löste hur jag gör bokningarna. Ska även öpna perioderna för redovisningen tillfälligt. Trevlig helg Christina