Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anordvall
MEDLEM

Momssatser på flygbiljett

Hej! 
Lagom inför jul och bokslut trillade en klurig faktura hem till mig som jag inte helt vet hur jag ska bokföra.
Det är en flygbiljett (som ju normalt inte brukar ha några momssatser på sig överhuvudtaget?!). 
Denna gången var det däremot motsatsen. Bifogar en bild som visar kvitteringen. 
Jag har betalt flygbiljetten direkt med företagskortet, via min Enskilda Firma. Kontantmetoden används vid bokföring. 
Hur för jag detta? Ser att det också står "NO" vid några momssatser, är det norsk moms då? Detta var klurigt. 
Skärmbild 2022-12-19 213837.jpg

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det verkar vara så att norsk moms tagits ut på allt ja, även det som inte står som NO skulle jag säga då den norska momsatsen för transport är 12%, och svenska momsatsen 12% är för livsmedel, hotell, restaurang m.m. Den som det inte står NO på verkar vara för service charge och passenger tax. Gällande att det normalt sätt inte är någon moms på resor till utlandet så är det svårt att svara på varför det är moms på underlaget, så där får jag hänvisa dig till att kontakta företaget du köpte biljetterna från som säkert kan hjälpa dig reda ut det. 

 

Om det är köpt via en resebyrå så kan förmedlingstjänster ha andra momsregler kring detta vilket gör att det tagits ut moms. Om flygresan är inom samma land, dvs att du flyger inom Norge så bör det vara norsk moms enligt reglerna. Kanske det finns någon användare i forumet som har superkoll på reglerna kring resor utanför Sverige som vill dela med sig av sin kunskap?

 

Man har ingen avdragsrätt på utländsk moms om man inte är momsregisterad i det landet, så jag kan inte se att detta skulle påverka själva bokföringen förutom att det kan vara så att fakturan har felaktiga belopp. Så oavsett vad du får för svar från företaget så skall hela fakturan bokföras som en resekostnad, ingen moms. Man kan i vissa fall begära återbetalning av moms i Norge, där du i sådana fall får kontakta deras motsvarighet till Skatteverket för att begära detta. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej igen!

Tack för svar. 
Har kontaktat flygbolaget för att höra om momssatserna, vilket säkert stämmer som du säger - det är norsk moms som tagits ut då flygningen sker inom Norge helt och hållet.  (har inte fått detta bekräftat)
Det jag helt enkelt gör är att bokföra hela beloppet utan att specificera någon moms överhuvudtaget då? 
Tack för hjälp. 

Hej!

 

Aha okej, ja då låter det som att det antagligen är så då. Ja precis, eftersom hela beloppet blir en kostnad för dig och ingen moms skall redovisas. Det blir inte heller inköp utanför EU eftersom tjänsten köps och förbrukas i samma land och inte är gränsöverskridande. 

 

Ha det fint!

Josefine