Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

APD123
MEDLEM

Motkonto 1930, inbetald OSS-moms?

Redovisar enligt kontantmetoden och har betalt in kvartalets OSS-moms (EU-moms) till Skatteverkets särskilda konto för OSS i Danske Bank (inte det vanliga skattekontot alltså). Vilket konto skall jag använda i som motkonto till 1930 i Debet?

 

Har letat som besatt efter information både här, nätet och Skatteverket, men hittar inget mer tips än att jag inte skall blanda in 2650 och 1630 då detta har med den svenska momsen/skatten att göra.

 

Tips någon?

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Kontot för moms avseende OSS som rekommenderas är konto 2619 Utgående moms på försäljning inom EU, OSS.

Detta kontot skall finnas med i kontoplanen om du använder e-ekonomi. Det kan eventuellt vara inaktivt så markera rutan Visa även inaktiva poster när du söker efter kontot.

Du kan läsa mer om hur du bäst arbetar med OSS i dessa länkar från den skrivna hjälpen.

https://help.visma.net/se_sv/eaccounting/content/online-help/sales-invoices-create-with-oss.htm?supp...

 

https://help.visma.net/se_sv/eaccounting/content/online-help/sales-oss.htm?supportpanelMode=true


Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

 

Jo, jag har bokfört på 2619 och det är inga bekymmer på det sättet. Men fyra gånger om året betalar jag ju in pengar till Skatteverket och tar dem från företagskontot 1930.  Det är de inbetalningarna jag undrar vilket konto jag skall ha i debet? 2619?

Hej

2619 är helt korrekt konto som motkonto till 1930 när momsen betalas in. 

När du bokför upp försäljningen och lägger momsen på 2619 så läggs det upp en skuld i bokföringen för moms. När du sedan betalar in momsbeloppet till skatteverket så vill man reducera eller helt bokföra bort skulden från 2619. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack så mycket! Då vet jag nu att det blir rätt! Detta var svaret jag sökte!🌸