Hej! Jag har en fråga som jag hoppas det går att förstå 🙂 Jag har en enskild firma och är ny på det här med bokföring.
Jag vet hur jag bokför betalningar mot faktura eller där jag har fått ett kvitto. Men hur gör man när man inte har fått varken faktura eller kvitto för betalningen?
Jag tänker på två tillfällen. Det ena är bankavgifter där det bara dras från kontot utan att jag (vad jag kan hitta i alla fall) får varken kvitto eller faktura. Går jag då bara in och matchar den bankhändelsen som Övrigt uttag och Bankkostnader uttag, utan att ladda upp något underlag? Gäller detsamma även startavgiften på 2500 kr, eller ska jag för den ladda upp en kopia av avtalet där det står att det kostar 2500 kr att starta upp?
Det andra fallet är återbetalning av moms som ju i min enskilda firma kommer till mitt privata konto. Jag har inte fört över dessa pengar till företagskontot då jag betalat inköpen med egna pengar, så jag har bokfört som en manuell verifikation där jag bokför i Kredit på 2650- Bokföringskonto för moms och debet 2013 - Övriga egna uttag (jag hoppas detta var rätt? I annat fall får ni gärna förklara hur jag borde göra istället). Ska jag ladda upp något underlag för denna verifikation, och i så fall vad?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Jag skulle rekommendera att ladda upp de underlag som går att få fram gällande de händelserna. Bankkostnaden kan t ex vara en skärmdump av banktransaktionen från banken om det inte går att hitta något bättre. Avtalet fungerar bra för startavgiften.
Du har bokfört utbetalningen av momsen helt korrekt. Du kan hitta underlag för detta på skattekontot på skatteverket.
/Joachim
Toppen! Tusen tack för hjälpen! Jag blev lite förvirrad då jag gjorde Vismas e-learning och där matchades bankhändelser utan att något underlag laddades upp, så jag visste inte om jag fått om bakfoten att man ska ladda upp underlag för allt.
Två följdfrågor:
1) Gäller detsamma vid egna insättningar till och egna uttag från företagskontot? Ska jag då ladda upp en skärmdump av banktransaktionen? I så fall antar jag att det är skrämdumpen av transaktionen på företagskontot (dvs inte på mitt privata konto)?
2) Om jag hade satt in momsåterbetalningen på företagskontot från mitt privata konto - skulle jag då bokfört som jag gjort och sedan bokfört en egen insättning? Eller skulle jag bokfört bankhändelsen på företagskontot direkt som en utbetalning från skattekontot (dvs inte bokfört mellansteget att det utbetalats till mig)?
Hej
1. Jag rekommenderar definitivt det så du har ett underlag som visar vad som skett.
2. Du skulle fortfarande bokfört det som du gjort och sedan bokfört insättningen som en egen inställning på konto 2018.
/Joachim
Toppen! Då har jag koll!
/Isabella
Hej igen!
Jag hittade underlag på skatteverket för återbetalning av moms. Det jag ser dock är att de datum de anger för utbetalningen på kontoutdraget inte stämmer med dagen jag fått in pengarna. Tex fick jag enligt dem pengarna utbetalda den 21:a januari, men på mitt konto kom de in den 23:e januari. Jag har bokför med kontantmetoden och har bokfört på det datum jag faktiskt fick pengarna. Är det rätt eller bör jag bokföra på dagen de anger som utbetalningsdag? Om inte, ska jag då ladda upp både kontoutdrag från skattekontot och kontoutdrag från mitt privata konto, eller räcker det med kontoutdraget från skattekontot?
/Isabella
Hej
Det kan skilja sig åt från utbetalningsag och insättningsdag så det gör inget du har bokört det korrekt enligt när det skedde på banken.
Det räcker med det underaget då de visar vad det avser.
/Joachim
Hej!
Så bra. Förhoppningsvis sista följdfrågan då. Jag ser på kontoutdragen att jag i anslutning till båda momsutbetalningarna har en post som heter Korrigerad intäktsränta i ena fallet och intäktsränta i andra fallet, båda på 1 kr. Ska jag bokföra dessa? Hur i så fall? Jag har ju inte tagit ut dem utan mitt saldo på skattekontot står som 2 kr.
Jag har ju även fått intäktsränta på kontot innan jag startade företaget. Om man ska bokföra dessa hur vet man då i en enskild firma om räntan har med företaget att göra eller inte när både ens privata transaktioner och företagets hamnar på samma konto?
/Isabella
Hej
Dessa räntor är inget du skall bokföra. man bokför inte hela skattekontot i en enskild firma eftersom det är privat.
Menar du även i fråga 2 skattekontot i så fall skall det inte heller bokföras.
/Joachim
Hej!
Vad bra! Stort tack för all hjälp! Det är så mycket nytt att lära sig och man vill ju inte göra fel.
/Isabella
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.